Tampereen kaupungin tiedotuslehti 2/2008Rantatien tunneli

Tampereen kaupungin tiedotuslehti 2/2008

© Ossi Aho

Tästä suoraan politiikka-, talous-, tunneli- ja katuratikkaosioon sekä etusivulle.


Viime- ja tällä vaalikaudella on keskusteluttanut kovasti nämä suurinvestoinnit. Tunneli, kansiareena, ratikka, jätevedenpuhdistamo, jne. Tässä taulukko, josta on nähtävissä valtuutetun käyttäytyminen eri hankkeista äänestettäessä sekä "äänen" hinta - kalleus.

Kerään tälle sivulle tietoa Vt12 parantamisen ja tunnelin rakentamisen liittyvää tietoa ja tapahtumia 16.9.13 tapahtuneen päätöksen jälkeen.

Tunnelisivusto sisältää suunnitteluun ja päätöksen tekoon liittyvää tietoa.

T-kustannus-sivusto sisältää tunnelin (VT 12) kustannusten seurantaa. On huomattava, että kustannuksia jaetaan myös muille momenteille. Näin pyritään tunnelin kustannukset pitämään luvatuissa rajoissa. Julkisuudessa vaaditaan toteutuneita tunnelin rakentamiskustannuksia julkiseksi.

Tunnelimiinat sivustolle olen kerännyt asioita joita on nostettu esiin tunnelipäätöksen jälkeen. Näitä asioita ei ole käsitelty normaalissa päätöksentekoprosessissa.

Tunnelityön eteneminennähtävissä Liikenneviraston sekä tunnelityön seurantasivulla. Samoilla sivuilla on linkki myös ilmanlaadun tarkkailuun.

 


 

Tekniikka ja Talous 25.10.14. Tunnelityömaalta valtaisat säästöt!

Näin suitsutetaan allaianssimallista. Tämä tapa tehdä yhteistyötä tilaajan ja rakentajan välillä on poikinut häkellyttävän suuret säästöt Tampereen rantatunnelin rakennustyömaalla. Riittävän pitkälle kun mennään, kohta tunnelityömaa tuo puhdasta rahaa.

Allianssimallin avulla tunnelin rakennuskustannuksia on saatu niistettyä peräti 20 miljoonalla eurolla. Kyllä, samaa mieltä. Hankkeen alkuperäinen kustannusarvio oli reilut 200 miljoonaa euroa. Kustannusarvio piti painaa mahdollisimman alas sen vuoksi, että saataisiin päätös aikaan.

Aika näyttää mikä luku viivan alle jää, kun työ kaikkine kukkaistutuksineen on valmis. Loppulaskuun on laskettava myös muilta momenteilta maksetut menot. Yleensä hinta ylittää kustannusarvio. Näin kävi myös Näsilinnan korjauksen kanssa. Alkuperäinen kustannuarvio oli 5 m€, sitten muuttettuna 5,4 m€. Korotusta 8 %. Jännityksellä odotamme, mikä on lopullinen hinta.

Tässä vaiheessa rantatunnelin työmaa on imenyt suunnitelmineen, töineen ja muille momenteille ohjattuine maksuineen kaupungin rahaa n. 66 m€ eli n. kolmasosan budjetoidusta.

 

*********

 

Tunnelin sisätöiden tekijä valittu. AL 22.10.14.

Tampereen Rantaväylän tunnelin talotekniikan urakan hoitaa suomalainen Are Oy. Sähkö-, putki-, ilmastointi, sprinkleri-, liikenteenhallinta- ja automaatiotöillä lasketaan työllistävän 40–70 työntekijää. Aren johtaja lupaa työllistää omia pirkanmaalaisia työntekijöitään. Puhutaan n. 20 m€:n urakasta.

Talotekniikan rakentaminen alkaa helmikuussa 2015 ja valmistuu huhtikuussa 2016.

Naistenlahden etelän puoleinen silta puretaan ja liikenne ohjataan pohjoisen sillan kautta. Nopeusrajoitus on 50 km/t - tukkoisuutta, ei ruuhkia, tiedossa moneksi vuodeksi. Kaupungin keskutan läpiajo kiihtyy kun autoilijat hakevat vaihtoehtoreittiä.

 

*********

Rantatunneli tuo Tampereelle kaksi 40-metristä piippua. AL 6.1014.

Tampereen rantatunnelin suuaukkojen läheisyyteen tulee kaksi 40-metristä ilmanvaihtopiippua.
Tampereen kaupungin toivomuksesta, Tampereen taidemuseo järjestää yleisen kilpailun taideteosten toteuttamiseksi ilmanvaihtopiippuihin Santalahteeen ja Naistenlahteen. Piiput ja taideteosten pitäisi toimia kaupunkikuvan uusina maamerkkeinä.

Jatkoon päässeistä ehdotuksista maksetaan 5 000 euron palkkio/ehdotus. Kilpailun voittajalle maksetaan 30 000 euroa.

Taiteen edistämiskeskus Taike on myöntänyt kilpailulle 35 000 euron avustuksen.

Olen ilon pilaaja. iIlmanvaihtopiippujen tunnelitaide tulee maksamaan n. 0,5 milj.euroa kaikkien muiden tunnelikustannusten lisäksi.

 

*********

 

RANTA-TAMPELLAN asunnot myyntiin

YIT julkaisi 20.9.14 Aamulehden välissä Ranta-Tampellaa mainostavan näyttävän ilmoitusliitteen. Siinä mainostetaan tulevaa asuinaluetta ja asuntoja. Osoitteesta www.rantatampella.fi saa lisää informaatiota. Kovasti tuodaan esiin näkyvyyttä Näsijärvelle. Todella hieno näköala on näissä ihan rantaan sijoittuvissa asunnoissa, muut jäävätkin sitten pimentoon. Asumaan pitäisi ensimmäisten päästä vuonna 2017. YIT:lle on tulossa alueelle 24 kiinteistöä.

Koska Aspinniemen täyttömaa on järveen päin viettävällä kalliorinteellä, suosittelen, että täytön päälle rakennetut talot ankkuroidaan hyvin kallioon. Kaivettavan kanavan vuoksi vesi imeytyy kaltevan kallion päällä olevaan silttiin joka liestyy. Maamassojen ja talojen painojen yhteisvaikutuksesta, koko saari ("patja") taloineen päivineen liukuu viistoa kalliota pitkin Näsijärveen. Syvyys sillä kohtaa n. 20-30 m. Toivottavasti näin ei koskaan käy.

Julkaisun mukaan ensimmäiset kohteet ovat Keulakorttelissa, joka sijaitsee juuri Aspinniemenä tunnetun teollisuus-, maantäyttöpaikan päällä. Mielenkiintoinen tilanne. Ennen tunnelipäätöstä nousi esiin tämä kaatopaikka-asia ja mahdolliset maan vaihdot.

Toivottavasti tulevat alueen asukkaat ottavat nämäkin seikat huomioon, ettei käy niin kuin kävi Härmälässä kaatopaikan päälle rakennettaessa. Kaupunki lunasti asunnot.

Autopaikat Ranta-Tampellassa sijoitetaan maan alle. Viisaasti ajateltu. Autohalleista on helpompi poistaa tuuletuksella mahdollisia haitallisia kaasuja kuin asunnoista, jos sellaisia nousisi entisestä kaatopaikasta.

Otteita tutkimusraportista

RANTA-TAMPELLA PILAANTUNEISUUDEN JA PUHDISTUSTARPEEN ARVIOINTI 1.7.2010 (Ramboll)

-------
"Maaperä on osittain pilaantunut metalleilla, öljyillä, PAH-yhdisteillä ja PCB:llä. Koko alueella maaperän
haitta-ainepitoisuudet ovat kohonneet. Myös alueen pohjavesi voidaan katsoa pilaantuneeksi,
samoin kuin vedenalainen täyttö, joka ulottuu noin 50 m päähän rantaviivasta.
-------
Riskitarkasteluun perustuvan puhdistustarpeen arvioinnin perusteella kohteen maaperän pintakerros
(1 m) tulee kunnostaa riskittömälle tasolle. Rakennusten alta kunnostus koskee ainoastaan haihtuvia
yhdisteitä ja kunnostus tulee tehdä 1,5 m syvyyteen tai enintään pohjaveden pintaan asti.
-------
Tutkimusten perusteella poistettavien maamassojen määräksi on arvioitu 150 000…200 000 m3.
Tästä noin 20 000…30 000 m3 tulee puhdistaa pilaantuneesta maasta aiheutuvien terveysriskien perusteella.
Loppu poistettava (osittain pilaantunut ja jätettä sisältävä) maa-aines joudutaan kaivamaan
rakennusten ja pysäköintihallien alta, alueelle rakennettavan kanavan kohdalta ja muiden rakenteiden
kohdalta."

Tunnelin hankesuunnitelma ei sisällä mainintaa pilaantuneen maanvaihdosta Aspinniemen alueella. Vrt. mitä Santalahdesta on sovittu. Maankäyttösopimus edellyttää maanomistajan huolehtivan pilaantuneiden maiden vaihdosta.

Ranta-Tampellaan tulevan kanavan suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa kaupunki (Maankäyttösopimus). Näihin liittyvät kustannukset jaetaan 50% maanomistaja / 50 % Tampere.

 

Politiikon jälkiviisautta. Kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi pelkää kanavan puolesta. Hän toivoo, että kanava rakennetaan Ranta-Tampellaan. Hän pelkää kuitenkin, että valtuusto voi vielä kääntyä kanavaa vastaan. Olisi pitänyt päätöksentekovaiheessa ottaa huomioon myös tämä mahdollisuus.

Tilanne on kuitenkin sellainen, että kanava tullaan näkemään pelkkänä kuluna, kun kanavan kaivuukustannukset tuodaan julki. Eipä taidettu kanavaa suunniteltaessa ottaa huomioon, mitä vaaratekijöitä kaiken kaikkiaan se tuo mukanaan.

Asemakaavaselostuksessa todetaan, että kanava on keskeinen kaupunkikuvallinen elementti Ranta-Tampellassa. Kanava halkaisisi alueen itä-länsisuunnassa, ja se olisi 13 metriä leveä.

 

*********

AL julkaisi 13.9.14 aukeman jutun "Tampereen rantatunnelista on louhittu jo 38 %". Olen tyytyväinen, jos ja kun, kirjoitukseni toimi detonaattorina kyseiseen artikkeliin. Ellei sinulle tule lehteä, se on luettavissa kahtena tiedostona Tunneli AL 130914a ja Tunneli AL 130914b.

Allianssi kertoo rantatunnelin työvoiman määräksi 331 henkilöä. 10 % on ulkomaalaisia (33 henkilöä), 60 % Pirkanmaalaisia (180 henkilöä), josta 30 % on tamperelaisia (60 henkilöä). Muualta Suomesta 30 5 (118 henkilöä). Hienoa, että pääosin työvoima on suomalaisia, vaikka lähellekään luvattuja lukuja ei päästäkään.

Perehdytettyjen määrä on 893 henkilöä?! Tähän ryhmään kuuluvat myös ne, jotka tekevät työmaalla jotakin pientä sellaisten yrirysten palveluksessa, jotka eivät sisälly Allianssin vahvuuteen.

Allianssin edustajat ovat vastanneet lehdessä 9 tunnelia koskevaan kysymykseen. Vastauksista käy ilmi, että kaikki hyvin. Näin kuuluukin Allianssin edustajien vasta. Kun lukee rivien välistä, ongelmia on ja ylimääräisiä kuluja aiheutuu sieltä täältä.

Lehdessä kerrotaan, että rahaa Allianssin kassasta on palanut 48, 3 milj. euroa (n. 27 %). Tämän lisäksi on laskettava kaupungin muilta momenteilta menevät kulut, joita ei lasketa Allianssin kuluiksi. Tunneliin on kulunut Allianssin ja kaupungin rahaa yhteensä n. 68 milj. euroa, kun otetaan huomioon suunnittelut, selvitykset, kilpailutukset, lisätyöt, vahingonkorvaukset, jne...

 

8.9.14 luki YLE Tampere uutisen, että Lemminkäinen ja Parma, Kangasala, ovat tehneet sopimuksen tunneliin liittyvien betonirakenteiden tekemisestä. Sopimuksella on merkittävä työllistämisvaikutus.

Hinta SALATAAN, miksi? Kuinka paljon tunnelin rakentamiseen liittyykään salaamista ja peittelemistä? Koko hankkeen kustannusarvio on 180,3 milj. euroa.

 

*********

Kiri jälkeenjäänti kiinni - saat lisärahaa

Tampere näyttää ottaneen uuden käytännön palvelujen maksamisessa. Jos työt jäävät jälkeen tavoitteesta, ei mitään hätää, kun aikataulu saadaan kiinni, niin siitä voidaan laskuttaa! Onko tämä sitä tilaaja-tuottajamallin tuotosta vai mitä se on? Kuuluuko tämä alliansiin omana spesiaalina, vai onko tämä jotakin uutta kauppatapaa?

Katsokaa, miten hienosti on muotoiltu talouskatsauksessa 7/14 tunnelirahoituksen tämän vuoden ylitys. "Investointiennusteen mukaan investointien vuosisuunnitelma olisi ylittymässä Rantaväylän tunnelin osalta 6,5 milj. eurolla töiden ennakkoon arveltua nopeamman etenemisen vuoksi. Hanhe on kirinyt kiinni aloituksen viivästymisestä aiheutuneen aikataulun venymisen ja on nyt lähes alkuperäisen hankeaikataulun vauhdissa. Tästä syystä hankkeen kustannukset ovat muodostumassa tälle vuodelle arvioitua suuremmaksi, kuin hankkeen kuluvan vuoden ennuste on 40 milj.euroa."

Täysin kestämätön perustelu, siis miten se oikein menee?... ennakkoon arveltua nopeamman etenemisen vuoksi. Hanke on kirinyt kiinni aloituksen viivästymisestä aiheutuneen aikataulun venymisen ja on nyt lähes alkuperäisen hankeaikataulun vauhdissa." Tästä siis pitäisi maksaa ylimääräistä, että mennään aikataulussa?! Anna mun kaikki kestää. Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuosiylityksen 20.10.14.

Palataan vielä tunnelirahoitukseen. Allianssin ei tarvitse missään vaiheessa tehdä tunnelia tappiolla. Sen varmistaa hankesuunnitelmaan kirjatut kohteet, jotka siirtyvät Tampereen maksettaviksi käytännössä ilman ylärajaa.

 

*********

Lähetin 16.8.14 Aamulehteen ja Tamperelaiseen julkaisua varten seuraavan mielipidekirjoituksen. Molemmat lehdet julkaisivat jutun. AL oli muuttanut otsikon raflaavammaksi, "Tunnelityöntilanne nostaa esiin useita kysymyksiä".

AL julkaisi 13.9.14 jutun "Tampereen Rantatunnelista on louhittu jo 38 prosenttia". Olen todellakin tyytyväinen, jos ja kun aiheesta kirjoittamani mielipidekirjoitus (alla) toimi detonaattorina laajempaan artikkeliin.

 

Mitä rantatunnelille oikeasti kuuluu?

Rantatunnelin työt käynnistyivät viime syksynä valmisteluilla ja vuodenvaihteen tienoilla alkoivat louhintatyöt kolmesta kohtaa.

Vaikka töiden edistymistä ja veden laadun muutoksia voi seurata internetissä, silti jää kaipaamaan niitä tietoja, joita luvattiin valtuustolle vastauksessa valtuutettu Lassi Kalevan tekemään valtuustoaloitteeseen, Rantaväylän tunnelihankkeen kulujen ja paikallisten työllisyysvaikutusten seuraamiseksi ja valvomiseksi.

Julkisuudessa on kirjoitettu louhintatöistä aiheutuneista meluhaitoista, pölystä, mudasta, liikennejärjestelyistä ym. asukkaille aiheutuvista harmeista.

Alkukesästä uutisoitiin (YLE Tampere 24.6.14), että työmaa on etuajassa. Kallion laatu on ollut odotetusti Tammerkosken alla ruhjeisempaa ja vaatii lujituksia jatkuvasti. Seurantakartan mukaan työt ovat junnanneet jo pitkään kosken alla. Kuinka paljon tunnelista joudutaan pumppaamaan vettä pois vuorokaudessa vuotojen vuoksi?

Valtiokin aloitti "tunnelivedätyksen". Alkukesästä Liikennevirasto esitti tunnelin maksuosuuksien myöhentämistä. Liikenneviraston perusteluina oli työn aloituksen viivästyminen! Onko viivästynyt? Työt alkoivat heti myönteisen tunnelipäätöksen jälkeen.

Maksuosuuksien myöhentämisasia tuli kaupunginhallituksen käsittelyyn juuri lomien alla. Tarkoituksenmukaisuutta! Kaupunginhallitus muutti valtuuston 14.5.2012 hyväksymää allianssisopimusta ja myöhensi maksatusaikataulua. Valtuusto ei aikoinaan antanut kh:lle mandaattia sopimuksen muuttamiseen.

Tiina Elovaara jätti päätökseen eriävän mielipiteen ja vaati asian viemistä valtuuston ratkaistavaksi, koska sen tehtävänä on päättää talouteen ja riskienhallintaan liittyvistä asioista.

Nyt alempi instanssi peukaloi ylemmän päättäjän hyväksymää päätöstä. Menikö kaikki niin kuin piti?

Tampereen talouden ja toiminnan katsauksessa 4/14 kerrotaan, että tunnelin kustannukset ylittyvät tänä vuonna 6,5 milj.eurolla. Ylitys johtuisi aikataulun kirimisestä?

Sopii myös kysyä, mikä vaikutus budjetin ylitykseen on Santalahden pilaantuneiden maiden vaihdolla? Vaihdettavien maiden määrä nousee huomattavasti budjetoitua suuremmaksi (tp 1-3/14).

AL 13.9.14 artikkeli kertoo, että tavoitekustannuksissa pilaantuneiden maiden kunnostukseen on varattu 2 milj.euroa. Ennuste on, että summa ylittyy n. 2 milj.eurolla ja että kasvaneet kustannukset jaetaan sovitussa suhteessa. Ts.
* lievästi pilaantuneet maa-ainekset; Allianssi 25 % / Tampere 75 %
* voimakkasti pilaantuneet maa-ainekset; Allianssi 10 % / Tampere 90 %

Budjettiylitys ja maksujen myöhentäminen pitää tuoda valtuuston käsiteltäväksi, vaikka Härmälän kaatopaikan päälle rakennettujen talojen lunastusta ei tuotukaan valtuustoon, yli 12 milj.euron hinnasta huolimatta.

Väliaikatilanne tunnelin louhinnasta 10.8.14. Louhintaan varatusta ajasta on käytetty 32 %. Louhintaa on tehty yhteensä n. 1200 m, joka on n. 26 % louhittavista tuubeista.

Kun yhdistellään erilaisia tiedon murusia, vakuutteluista huolimatta tulee mieleen, että kuinka paljon aikataulu ja kustannusarvio lopulta pettävät.

Lisäkuluja mm. Santalahden Rantatien risteyssilta + 90 000 €, Rauhaniemen silta + 200 000 €.

Ossi Aho
Varavaltuutettu (ps)
Tampere

Punainen teksti jälkikommentointia.

 

*********

Väliaikatilanne tunnelin louhinnasta 10.8.14. Perustuu seuranta.rantatunneli.fi antamaan tietoon.

Louhintaan varatusta ajasta on käytetty 7 kk, joka on 32 % koko ajasta. Louhintaa on tehty yhteensä n. 1200 m, joka on n. 26 % louhittavista tuubeista.

Tästä voidaan vetää johtopäätös, että ongelmia on tullut vastaan, koska työt eivät ole edenneet suunnitellussa tahdissa.

 

*********

Valtiokin aloitti sitten "tunnelivedätyksen". Nyt pitäisi sopia valtion tunnelia koskevien maksuosuuksien myöhentämisistä. Ts. Tampereelta pyydetään lainaksi sille kuuluvia rahoja ilman korkoa. Liikenneviraston perusteluina, että työn aloitus olisi viivästynyt! Ei ole viivästynyt. Työt alkoivat heti myönteisen tunnelipäätöksen jälkeen.

Kh:n kokous 23.6.14 käsittelee asiaa. Kukaan vain ei ehdi paneutua siihen. Kutsu tuli juuri juhannukseksi ja kokous on heti sen jälkeen. Että hoh hoijaa... Tarkoituksenmukaisuutta! Kaupunginhallitus muuttaa valtuuston päättämää ja sen päätäntävaltaan kuuluvaa (allianssi)sopimusta. Sopimusta, joka meni läpi äänestyspäätöksellä 14.5.2012. Ko sopimuksessa ei annettu kh:lle mandaattia muuttaa sopimusta.

Hallituksen jäsenet, Ikonen Anna-Kaisa (kok), Aleksovski Atanas (sdp), Airaksinen Harri (kok), Hanhilahti Timo (kesk), Kivistö Anneli (sdp), Sasi Ilkka (kok), Sirén Elina (kok), Sirniö Ilpo (sdp), Virtanen Sirkkaliisa (vas) ja Heinämäki Anna-Kaisa (vihr) vara, olivat sitä mieltä, että he voivat kävellä valtuuston yli. On aikoihin eletty, alempi instanssi peukaloi ylemmän päättäjän hyväksymää päätöstä. Ei kuitenkaan mitenkään tavatonta.

Tiina Elovaara (ps) jätti päätökseen eriävän mielipiteen

" Koska valtuuston hyväksymän sopimuksen olennaiseen sisältöön esitetty muutos korottomasta maksuajasta aiheuttaa huomattavia muutoksia Tampereen kaupungin talouteen ja riskienhallintaan, asia pitää viedä valtuuston ratkaistavaksi.

Liikenneviraston olisi perusteltava valtuustolle mihinkä aikatauluun nähden työ on viivästynyt. Työt ovat käynnistyneet valtuuston 16.9.2013 päätöksen mukaisessa aikataulussa loppuvuodesta 2013, joten töiden aloituksen viivästyminen ei voi olla syy valtion rahoituksen maksatuksen lykkäämiseen. Muita syitä ei kaupungin ja Liikenneviraston sopimuksessa ole yksilöity.

Oliko valtuustolle esitetty epärealistisesti laadittu töiden aikataulu vai virheellisesti laadittu hankekokonaisuus? Kaupungin pitää arvioida tarve hyväksyä esitetty sopimuksen muutos. Vaikka ymmärrämme hyvinkin valtion taloustilanteen heikkenemisen, ymmärrämme hyvin senkin mahdollisuuden, että valtio ensi vuonna esitäisi oman maksatuksen siirtämistä taas vuodella eteenpäin. Nyt jo pitäisi valtuuston linjata, minkä muotoiseksi sopimus olisi muutettavissa. Käsityksemme mukaan valtion taloudelliset sitoumukset olivat yksi tärkeä elementti tunnelisopimuksen hyväksymisessä, emme hyväksy esitettyä sopimuksen muuttamista. "

Tällä venkoilulla valtio voi täyttää minihallitusohjelmansa lupauksen (kesäkuu 2014) antaa rahaa Tampereen ratikkahankkeelle. Ja artisti maksaa, tässä tapauksessa tamperelainen veronmaksaja. Hjeh, hehe, heh, hehee...

 

Ajattelemisen aihetta antaa YLE Tampereen juttu 24.6.14.

Projektipäällikkö Mauri Mäkiaho Liikennevirastosta kertoo, että ensi syksyyn kestävästä louhinnasta on tehty pian kilometri. Seurantasivustolta mitattu louhinta on edennyt yhteensä 726 m. Tammerkoskea lähestyttäessä eteneminen on hidastunut.

Rantatunnelin keskellä, sen syvimmässä kohdassa Tammerkosken alla ollaan aikataulusta jäljessä. Seurantakartan mukaan paikallaan on junnattu jo pitkään.

"– Tähän kohtaan tunnelia liittyy sellaisia kalliotiloja, joissa varaudutaan mahdollisuuteen rakentaa myöhemmin eritasoliittymä maan alle. Se on jonkin verran hidastanut töitä. Kallion laatu on ollut odotetusti tässä sitä hieman ruhjeisempaa ja vaatii lujituksia jatkuvasti." Kyllä, tämä oli tiedossa ja tästä varoitettiin. Kuinka paljon tunnelista joudutaan pumppaamaan vettä pois vuorokaudessa?

Kun yhdistetään erilaisia tiedon murusia, kuten töiden kohtaamat vaikeudet, huono kallion laatu, tunneliin valuva vesi, talousarvioon tehtävät muutokset, valtion maksuosuuksien myöhentämisesitys, tulee väistämättä mieleen, että aikataulu ja kustannusarvio tulevat pettämään. Pahalta näyttää.

 

*********

Mielenkiintoisia tietoja tunnelityön etenemisestä ja kustannuksista. Tampereen toiminnan ja talouden katsaus 04/14 kertoo, että

"Kaupunkiympäristön kehittämisen ydinprosessin investointien ennustetaan toteutuvan Rantaväylän tunnelia lukuun ottamatta vuosisuunnitelman mukaisesti. Rantaväylän tunnelin budjetoituun rahoitukseen 2014 ennustetaan 6,5 miljoonan euron lisärahoitusta, koska hanke on kirinyt vuosisuunnitelmassa huomioidun hankkeen aloituksen viivästyksen kiinni. Hanke on edennyt siten hankesuunnitelmassa esitetyn aikataulun mukaisesti. Hankkeen tavoitehintaan ei ennusteta muutosta."

Tavoitehintaan ei tule muutosta, koska osa töistä on siirretty maksettavaksi muilta momenteilta. Pysytään hyvin tavoitteessa.

 

*********

AL 25.5.14 ja EU-vaalipäivä. Lehti kirjoittaa mm. ajoiko media tunnelin läpi?

Poliitikot keräävät tietoa monesta lähteestä. Yksi lähde on media. Mutta onko median viesteillä vaikutusta päätöksiin? Helppo vastata, sillä medialla on aivan liikaa valtaa. Ainakin, jos asiaa kysytään suomalaisilta.

Vaikuttiko Aamulehden kirjoittelu Tampereen kaupunginvaltuuston päätökseen rakentaa rantaväylän tunneli? Toki vaikutti. AL liputti vahvasti tunnelin puolesta, vaihtoehtoiset näkemykset jäivät toissijaiseksi.

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi rantaväylän tunnelin rakentamisen viime syksynä äänin 36–31. Reilu viikko ennen äänestystä neljä demarinaista ilmoitti, että he aikovat äänestää tunnelin puolesta – toisin kuin koko muu valtuustoryhmä.

Kaikki neljä sosiaalidemokraattinaistaHanna Tainio , Johanna Loukaskorpi , Riitta Ollila ja Tarja Jokinen – tekivät päätöksen äänestää koko valtuustoryhmää vastaan kesällä 2013 pian sen jälkeen, kun kaupungin tekemä selvitys tunnelihankkeesta oli valmistunut.

Prosessin aikana vakuutettiin moneen otteeseen, että itse asiassa tunnelipäätös oli tehty jo vuoden 2008 lopulla. Nyt piti vain hakea tälle vahvistusta, koska tehtiin aloite koko hankkeen hylkäämiseksi.

Kesällä tehdyt vaihtoehtoselvitykset olivat tilaajansa näköisiä. Tunnelivaihtoehto todettiin parhaaksi, siltä osin koko selvittely oli tarpeeton. Olihan päätös rakentamisesta jo olemassa. Tarpeeton ja kallis farssi.

Miksi AL:n kirjoitus kuitenkin henkii selittelyn makua? Ei tullut glooriaa. Työllisyys ei lähtenyt kasvuun. Työmaa on kohdannut ongelmia, joista varoiteltiin ennakolta. ihmisten väliset suhteetkin ovat kärsineet. Tällä en tarkoita em. naisia.

Päätös ratikasta noudattaa tunnelipäätöksen sisäänajon kaavaa. Ensin hehkutetaan ja rakennetaan pilvilinnoja ratikan puolesta, sivuuttaen tarkoituksellisesti tärkeimmän asian. Mitä maksaa sen rakentaminen ja ylläpito? Mitä vaikutuksia tällä on Tampereen taloudelle ja mm. hyvinvointi- ja ikäihmisten palveluille?

Ratikasta Tampereen päättäjät äänestävät 16.6.2014. Sanotaan, että silloin päätettään vasta suunnittelun jatkamisesta. Höpö, höpö, tuo päätös on lopullinen niitti. Tunneliakin ajettiin eteenpäin vain suunnitteluja jatkamalla.

 

*********

Rantatunnelin louhimisesta liikkuu monenlaista tietoa ja huhua kaupungilla. Myös paikkalliset asukkaat tuovat ongelmia esiin. Lehdet julkaisevat niitä tai sitten eivät.

22.5.14 oli Aamulehdessä (Ihmiset/B7) kirjoitus, jossa toivottiin kansanedustaja Tainiota käymään Simpoonkadulla katsomassa miten asutaan työmaan keskellä. Samassa kirjoituksessa mainittiin, että järveen asennettu suojaverkko olisi revennyt?

Juu, itse pääsin katsomaan verkkoa järveltä päin 9.6.14. Se on osittain upoksissa ja kannatuspuomi monesta kohtaa poikki. Myös ss Tarjanteelta on hyvä tilaisuus tehdä havaintoja.

Mitä tuollaisella suojaverkolla on virkaa veden virtausten kannalta, oli se sitten ehjä tai ei, muta ja sameus leviää koskea kohti. Ihmisten mielipiteiden tyynnyttelemiseksi se asennettiin.

*********

 

Tunneli työllistää - ei kuitenkaan 1000 tai 7000 ihmistä

Paikallislehti Tamperelainen kirjasi 12.3.14 tunnelityömaan työvoimatilanteen.

Työssä on 238 henkilöä. Heistä 90 % on suomalaisia, 214 h. Pirkanmaalaisia on 65 %, 155 h.

Suurin osa työntekijöistä, tällä hetkellä 146 henkilöä, tekee töitä varsinaisella työmaalla. Heistä enemmistö on ammatiltaan panostajia, porareita, rusnaajia sekä auton- ja koneenkuljettajia.

"Tupahommissa" on reilut 90 henkilöä.

Pirkanmaalaiset edustavat 65 prosenttia kokonaisvahvuudesta. Pääosa ulkomaalaisista työntekijöistä tulee Helsingin eteläisestä lähiöstä.

Jutussa ei kerrota mikä on tamperelaisten osuus, vaikka puhuttiin jopa 7000 - 11000 työntekijästä. Aikajännettä tosin ei sanottu. Hyvä, että edes tämä määrä ihmisiä on työllistynyt, vaikka tunnelin tekemistä perusteltiin mm. tamperelaisten runsaalla työllistymisellä. Toivottavasti muukin elinkeinoelämä saa tästäkin hieman lohtua näinä ankeina aikoina.

Tunnelityömaalla pyörii noin 50 yritystä, jotka koostuvat muun muassa urakoitsijoista, tavarantoimittajista, huoltoyrityksistä ja mittauspalveluista.

Pieni lisämauste on aina paikallaan, vaikka ei olekaan parhaasta päästä.

AL 31.3.2014 tekstarit; "Luopiotunnelin rakentamisesta tulee valtavat tärinä-, meteli-, pöly- ja muut haitat. Varsinkin räjäytykset aamuisin ja iltamyöhällä ovat järkyttäviä." 700 METRIÄ

Mitä tunnelille kuuluu 26.3.2014?

Mitä kuuluu tunnelin tekijöille 28.4.14. Tunnelityömaan pääurakoitsijan toimiva Lemminkäinen Oy on joutunut taloudelliseen ahdinkoon. 500 henkilöä laitetaan kilometritehtaalle. On se hyvä, että tampereella on tunnelityömaa, sieltä voi kaapia hieman tilkettä kassaan.

Toivottavasti firma pysyy pystyssä tunnelin valmistumiseen saakka. Takuuajan kattava toiminta voi olla jo toiveajattelua. Tampere on käräjöinyt aikaisemmin Lemminkäistä vastaan asfalttikartelliasiassa.

*********

 

"Tunneli vaati jälleen uhrinsa!"

AL 11.3.14 kirjoittaa Tampereen Perussuomalaisten yhdistyksestä erotetusta kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu Laila Koskelasta otsikolla: Ajojahti, syytteet tekaistuja.

Jutun mukaan Koskela viittaa viime syksynä alkunsa saaneeseen tapaukseen, jossa Tampereen perussuomalaiset laittoi Aamulehteen rantatunnelia vastustavan koko sivun ilmoituksen. Sivu näkyvissä ylhäällä oikealla. Laskun toisen erän, 8 680 euroa, he olisivat halunneet maksaa Tampereen kaupungin tukirahalla. Kaupunginlakimies Jouko Aarnio ei hyväksynyt laskua. Tähän asti näin.

Koska kysymys oli valtuustoryhmälle myönnettävästä tuesta, niin ryhmä teki pyydetyn selvityksen ja kielteisen päätöksen jälkeen oikaisuvaatimuksen kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallitus hylkäsi oikaisuvaatimuksen.

Koska avustuksen myöntämisen perusteet, KuntaL 15b §, ovat tulkinnanvaraiset, Tampereen Perussuomalaiset ovat päättäneet viedä asian Hallinto-oikeuden ratkaistavaksi, josta saadaan päätös aikanaan.

Laila Koskelan erottaminen on ikävä ja tarpeeton. Varmaankin henkilöt tulevat asian kanssa "ulos" ja selvittävät syyt ja seuraukset. Lehtijutussa mainitaan virheellisesti, että erottamispäätös oli yksimielinen, näin asia ei ollut. En ota enempää kantaa. Ikävä tapaus joka tapauksessa.

*********

 

PS-ryhmän valtuustoaloite 17.4.2014 tunnelin kustannusten seurannasta

A. Rantaväylän tunnelihankeen kulujen seuranta ja valvonta.

B. Rantaväylän tunnelihankkeen paikallisten työllisyysvaikutusten seuranta ja valvonta.

Koska tunneli-investointi on taloudellisesti ja työllisyysvaikutuksiltaan erittäin merkittävä Tampereelle ja tamperelaisille veronmaksajille, on kokonaiskuvan selvittämiseksi jatkuva systemaattinen seuranta välttämätöntä. Tämä on osoitus hallinnon ja päätöksenteon avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä vallitsevan pormestariohjelman mukaisesti.

Valtuustoaloite on kustannusvaikutteisesti positiivinen. Avoin ja läpinäkyvä seuranta auttaa pysymään tavoitehinnassa, 180 miljoonaa euroa, ja estää osaltaan lisäkustannusten syntymistä. Seuranta ja valvonta toteutetaan siten, että tässä aloitteessa mainitut kulut ja tiedot julkistetaan kuukausittain Tampereen kaupunginvaltuutetuille. Mahdollisesti tiedot voidaan laittaa myös julkisesti esille esimerkiksi nettisivujen välityksellä, jolloin ne ovat lisäksi jokaisen kuntalaisen ja tiedotusvälineiden nähtävissä, käytettävissä ja arvioitavissa.

Kuukausittain raportoivat tiedot. Aloitteessa mainitut raportit tehdään myös takautuvasti kuukausittain allianssin perustamisesta lähtien.

A0. Kertaluonteisesti ennen allianssisopimusta syntyneet ja siis nykyiseen tunnelibudjettiin kuulumattomat kulut, jotka liittyvät olennaisesti tulevan tunnelin rakentamiseen.

A1. Toteutuneiden kulujen vertailu alkuperäiseen budjetoituun kuluun pääluokittain tilikohtaisesti. Perustelut eroavaisuuksista.

A2. Toteutuneiden kulujen seuranta myös lasku-/kuittikohtaisesti.

A3. Mahdollisten suoraan tunnelirakentamiseen kuuluvien allianssisopimuksen budjettiin kuulumattomien lisätöiden kustannukset. Perustelut ja vastuuhenkilöt.

A4. Allianssisopimukseen kuulumattomien, mutta tunnelin rakentamisesta välillisesti aiheutuneiden muiden kustannusten kulut/laskut. Vastuuhenkilöt ko. kulujen hyväksymisestä. Tähän kohtaan voisi lisätä erillisellä rivillä laskennalliset kulut, jotka aiheutuvat pidentyneistä matka-ajoista samaan tapaan kuin on tapana laskea tulopuolelle vastaavien liikenneprojektien tuomat euromääräiset säästöt lyhentyneiden matka-aikojen seurauksena.

A5. Juokseva ennuste kulujen toteutumisesta verrattuna budjetoituihin kuluihin kokonaisurakan osalta sekä projektitasolla.

A6. Mahdollisten budjettiylittymien perustelut ja vastuuhenkilöt.

A7. Tunneliallianssin henkilökunnan määrän suuruus ja kuukausittainen henkilöluettelo nimineen ja työtehtävittäin. Ennuste tulevista muutoksista.

B1. Tunnelihankkeen paikallinen työllistävyys. Olennaista työllistävyydessä on se kuinka paljon tamperelaisia yrityksiä ja työntekijöitä tunnelihanke työllistää, koska myös tunnelin maksajat ovat Tampereelta. Seurattavat ja valvottavat asiat:

· Urakkasopimukset, niiden laskennallinen arvo ja toteutunut arvo lisätöineen ja lisälaskutuksineen. Rivillä mainituissa tiedoissa mm. yrityksen nimi ja urakkasopimuksen voittaneen yrityksen kotipaikka.

· Tunnelihankkeen työllistämien henkilöiden määrä kotipaikkakohtaisesti (esim. Tampere, Pirkanmaa, muu Suomi, ulkomaat). Työtehtävät ilmoitetaan erikseen päätettävän luokittelun mukaisesti.

Mielenkiintoista nähdä, kiinnostaako kaupunkia sen vertaa, että vaatisi Alliansilta em. tietoja välitettäväksi kaupunkilaisten tietoon.

*********

 

AL 22.1.14 kirjoittaa miten liikkuminen mullistuu, mutkistuu rantatunnelin päissä.

Melkoista kiekuraa on tiedossa, mutta näillä mennään.

Louhinta ja maansiirtotyöt ovat alkaneet. Tamperelaiset maansiirtoliikeet ovat saaneet töitä tunnelityömaalta kuten toiveena olikin. Kaupungilla liikkuu vahvoja huhuja, en tiedä niiden todenperäisyyttä, mutta näin kerrotaan, että kun taloustilanne ja tiedossa olevat työmahdollisuudet ovat mitä ovat, niin ovatko paikalliset yrittäjät joutuneet tekemään sellaisia sopimuksia, etteivät tuotot kata kustannuksia? Jos näin on, ei siinä kaupungin kassaan veroeuroja kilahda, kun miinusmerkkisellä tuotolla mennään.

Laitetaan tähän jatkoksi tähän juttua Hatanpään lukiolaisten mielenilmauksesta: " Tunneliin yli 100 miljoonaa, 400 oppilaalle ei miljoonaa".

Päivitetään myös tunnelin kustannuksista käytävä keskustelu. Onko tamperelaisen veronmaksajan osuus 60 milj.euroa vai 120 milj.euroa tunnelin hinnasta? Siinä kysymys. Mikään rakennusyhtiö ei ole vielä ostanut Näsijärveen kipatulta kaatopaikalta tontteja 60 milj.eurolla, joten veronmaksajan osuus on edelleenkin 120 milj.euroa. Edellyttäen tietenkin, että tavoitehinta pitää. Jos hinta nousee, valtion osuus pysyy samana, mutta tamperelaisen osuus kasvaa.

 

*********

AL 21.1.14 uutisoi raflaavasti Perussuomalaiset maksattaisi lehti-ilmoituksensa kaupungilla

Oliko perussuomalaisten ostama lehti-ilmoitus sellainen kulu, joka voidaan maksaa valtuustoryhmien saamasta kaupungin tuesta? Aamulehdessä oli 9. syyskuuta sivun ilmoitus, jossa perussuomalaiset perustelivat, miksi Rantaväylän tunnelia ei kannattaisi rakentaa. Kysymys oli kapunkilaisille suunnatusta tiedotustoiminnasta.

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio ei hyväksy laskua suoralta kädeltä. Hän vaatii valtuustoryhmältä lisäselvityksiä. Kuntalain mukaan ”kunta voi tukea valtuustoryhmien sisäistä toimintaa sekä toimenpiteitä, joilla valtuustoryhmät edistävät kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.”

Jokainen valtuustoryhmä saa lähtökohtaisesti joka vuosi 2000 euroa per valtuutettu. Vuoden päätyttyä valtuustoryhmän pitää kuitein osittaa, että tuki on käytetty valtuustoryhmän menoihin. Jos kuitteja ei hyväksytä, rahat vähennetään seuraavan vuoden tuesta. Varmaankin muiden valtuustoryhmien kuitit kammataan samalla tarkkuudella kuin perussuomalaisten! Tasapuolisuuden vuoksi näin pitäisi tehdä, vai mitä?

Asia on tulkinnanvarainen, kun Kuntal 15b § HE perusteluissa sanotaan "Kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistävillä toimenpiteillä tarkoitettaisiin esimerkiksi keskustelutilaisuuksia sekä tiedottamistoimintaa". Po lehti-ilmoituksessa oli selkeästi kysymys kuntalaisille suunnatusta tiedotuksesta jota muuten ei ollut saatavilla ja josta valtamedia ansiokkaasti vaikeni.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä antaa pyydetyn selvityksen. Selvityksen jälkeen Aarnio piti alkuperäisen päätöksen muuttumattomana. Tässä ovat kasassa ainekset oikaisuvaatimukseen ja edelleen HO:n käsittelyyn.

Tässä tukiasiassa jotkut piirit näkivät mahdollisuuden kostaa perussuomalaisille 9.9.13 julkaistusta ilmoituksesta. Summaahan ei voi millään mittarilla verrata siihen kustannukseen mihin kaupunki on sitoutunut rantatunnelin rakentamisessa. Tavoitehinnasta huolimatta, on olemassa suuri pelko, että lopullinen hinta on jostakin muuta.

 

*********

Vuosikin vaihtui, mielenkiintoisia juttuja riittää

AL 17.1.2014 kirjoitti, Messukylän työväenynditys EI asettanut Hanna Tainiota ehdolle kansanedustajaehdokkaaksi. Siitä sitten sananvaihto alkoi. Lehdessä hommentoivat mm. Johanna Loukaskorpi ja Aila Dundar-Järvinen.

Jotain tällaista oli odotettavissakin syyskuista tunnelipäätöstä edeltäneistä tapahtumista. Ehdokkaaksi tarjotaan mm. apulaispormestari Pekka Salmea ja kaupunginvaltuustonpuheenjohtaja Sanna Marinia.

 

*********

Tunnelia kaivetaan ja lukuja heitellään

Tunnelin kaivaminen on sitten aloitettu. Tunnelista keskustelu jatkuu, haluttiin sitä tai ei. Aamulehden blogissa kysymys "Noinko meitä lirtsittiin silmään" synnytti mielenkiintoisen keskusteluketjun. Osa paheksui sitä, että tunneliasiaa pidetään vielä esillä, toiset taas ovat sitä mieltä että keskustelua pitää jatkaa. Keskustelu jatkukoon.

Keskustelussa sivuutettiin tunnelin työllistämisvaikutuksia tampereelle ja muualle. Näinhän siinä sitten kävi. Tampere korottaa veroja ja maksuja että voidaan tunnelilla työllistää suomalaisia pirkanmaalla ja muualla. Alunperin asian ei pitänyt näin mennä, vaan työllistämisvaikutusten piti kohdistua enemmän Tampereelle. Näin tunnelipäätöstä ainakin perusteltiin.

Nimimerkki Sitsimies vakuutti, että tunnelin kustannukset ovat n. 10 % investoinmenoista. Hänen pitäisi jo asemansa puolesta antaa oikeaa tietoa.

Talousarviossa 2014 ja taloussuunnitelmassa 2014 - 17 päätetyt nettoinvestoinnit ovat miljoonaa euroa.

Vuosi 2014 2015 2016 2017 Yht.
Investoinnit milj. euroa 173 230 237 255 895
Tunnelin osuus milj.euroa 33,5 44,6 46,0 49,5 173,6
Tunneli/investoinnit % 19,4 % 19,4 % 19,4 % 19,4 %  
Sitsimiehen 10 % 17,3 23,0 23,7 25,5 89,5

Tunnelin osuuteen pitää lisätä aikaisempien vuosien kustannukset sekä muille momenteille ohjatut kulut, niin lähestytään totuutta. Vuosien 2015-17 tunnelin osuus milj.euroa ja tunneli/ivestoinnit % ovat arviointia.

 

*********

AL 20.12.2013 Aamulehti kirjoittaa; "Tampereen rantatunnelisopimus on laillinen".

Hallinto-oikeus on katsonut, että Tampereen Rantaväylän tunnelia koskeva yhteistyösopimus on laillinen. Eihän muuta päätöstä ollut odotettavissakaan. Muistuksena, että Allianssisopimus on vasta sitten laillinen, kun valitusaika on mennyt umpeen. Jos joku valittaa päätöksestä valtusaikana Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, tilanne on edelleenkin auki. Todennäköisesti valitus lähtee KHO:n.

Laittavatko tunnelintekijät KHO:n tuomarit päätöksenteossa seinää vasten, kun tunnelityöt ovat aloitettu eikä maltettu odottaa sopimuksen alinvoimaisuutta? Mielenkiintoinen tilanne, kysymyksessä ei kuitenkaan ole pakkotilaan verrattava tilanne.

Nyt avataan veikkauskohde; kuinka paljon rantatunnelin kustannusarvio ylittyy?

 

*********

28.11.13 YLE. Rantatunnelin pääurakoitsija Lemminkäinen tuomiolla asfalttikartellijutussa.

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut asfalttikartelliyritykset maksamaan noin 37,4 miljoonan euron vahingonkorvaukset kunnille.

Lemminkäinen joutuu maksamaan vahingonkorvauksia ainakin 15 miljoonaa euroa.

Sen lisäksi Lemminkäisellä on yhteisvastuullisia korvattavia muiden asfalttifirmojen kanssa, mikä voi nostaa Lemminkäisen korvausvastuun jopa 34 miljoonaan euroon.

Lemminkäinen antoi tulosvaroituksen kartellikorvausten takia.

Onko päätöksellä vaikutuksia Rantaväylän tunnelin rakentamiseen, aika näyttää? Päättäjäthän olivat tietoisia, että tällainen oikeudenkäynti oli menossa?

 

*********

AL 26.11.13 Tampereen Rantatunnelin rakennustyöt saateltiin virallisesti käyntiin

Työt käynnistyivät Näsikallion työmaatukikohdassa räjäytystyöllä.

Tampereen kaupungin konsernijohtaja Kari Kankaala ja allianssin johtoryhmän jäsen Risto Kupila Lemminkäinen Infrasta räjäyttivät työtunnelia Näsikallion työmaa-alueella. Räjäytys oli tunnelityömaan virallinen alkupamaus.

Rantatunnelin tekijä uskoo, että talot kestävät rajäytykset. Ei kai sitä muuta pidä odottaakaan.

Miten sitten kävi työmaan maansiirtourakassa? Ei, ei saanut tamperelainen yrittäjä (Hervannan Kaivin Oy) urakkaa.

- Louhintahiekka Oy, Tuusula. Maansiirto (> 4 milj.euroa). "Käyttää kyllä myös tamperelaisia autoilijoita", sanoo Esko Mulari Lemminkäinen Infrasta.
- Maanrakennus Metsähonkala Oy, Nokia. Tukikohtien maanrakennustyöt.
- Finnsukellus Oy, Tampere. Näsijärven suojaverkon asennus.
- Pirkanmaan Mittauspalvelu Oy, Kuhmalahti. Maastomittaukset.
- Delete Kierrätys ja purkupalvelut Oy, Tampere. Rakennusten ja siltojen purkutyöt.
- Rudus Oy, Helsinki. Betoni tulee Tampereelta tai lähikunnista. Betonin toimittaminen.

Tunnelia perusteltiin mm. suurena työllistäjänä ja työttömyyden torjujana. Laitetaan seurantaan työllisyyden ja työttömyyden kehitys. Nyt julkisuudessa lyödään rintoihin kun tunneli työllistää Pirkanmaalla ja muualla Suomessa. Hyvä näinkin, mutta alunperinhän sen piti tuoda työtä nimenomaan tamperelaisille. Pitääkö tamperelsiten osallistua Suomen työllistämiseen omien verojen korotuksilla? Kysyn vaan?

 

*********

 

Vyörytys alkoi

Tunneliin ja Ranta-Tampellaan liittyvien kustannusten vyörytys alkoi muille momenteille, kuten aikaisemmin kerroinkin.

KH:n KOKOUS 11.11.13 "Linjauksen mukaisen maakaasuputken siirron on kaupungin, tunnelihankkeen sekä Gasum Oy välisten selvitysten perusteella arvioitu maksavan kaikkiaan noin 6,5 miljoonaa euroa. Kustannuksista on eri päätöksiin perustuen maksettu suunnittelu- ja selvityskustannuksia yhteensä noin 430 000 euroa. Suoraan vahvistuneiden asemakaavan mukaisten alueiden toteuttamiseen sekä kehitettäville alueille on kustannuksista osoitettavissa noin 3 968 400 euroa ja loput kohdistuu tunnelihankkeelle. Ne on huomioitu tunnelihankkeen kustannuksissa."

Perusteluna kerrotaan , että maakaasuputken siirto vapauttaa osaltaan Ranta-Tampellan alueen toteuttamisen sekä mahdollistaa niin Santalahden kuin Onkiniemen sekä Särkänniemen alueiden kehittämisen.

Maa-alueita myytäessä kyseiset summat tulevat pääomatuloina takaisin. Mutta odottavan aika on pitkä. Koska maa-alueiden myynti alkaa, vuoden, 5, 10 vuoden kuluttua tai sitten ei koskaan? Peikkona myyntiaikeille on teollisuuskaatopaikka. Kuka sen haluaa ostaa?

*********

 

Lehdestä poimittua

Nyt sitten kansivaihtoehtokin vedetään esiin. Kun aikoinaan YVA:ssa sitä esitin, ajatus torpattiin alkuunsa kalliina ja toteuttamiskelvottomana. Merkilliset ovat ajatuksen kulut eräillä tahoilla.

 

AL 5.11.13. "Rakentaminen lähtee taas nousuun - kiitos tunnelin". Toivotaan, toivotaan, niinkuin laulussakin sanotaan. Hallelujaa, kiitos siitä.

VTT sanoo, että infran, kuten liikenneverkon, rakentamisen alamäki pysähtyy, kun Tampereella aletaan rakentaa Rantaväylän tunnelia.

VTT:ssä uskotaan, että tunnelipäätös tuli alan työllisyyden kannalta hyvään aikaan ja se rohkaisee käynnistämään muitakin hankkeita. Rakennusbarometri ennakoi rakentamisen määrän Pirkanmaalla kasvavan ensi vuonna 4 prosenttia. Tunnelin osuus koko Pirkanmaan rakentamisesta on vuositasolla alle 5 prosenttia.

Mikä on rakentamisen euromäärä Pirkanmaalla, josta 4 % lasketaan?

No mutta, kukas sieltä VTT:ltä niitä lausuntoja oikein välittää? Kaupungin valtuutettu, asiakasjohtaja Harri Airaksinen (kok) hyvinkin. Hän oli itse myös päättämässä tunnelin rakentamisesta. Vanha sanonta toteutuu; "kukas sitä kissan hännän nostaa, ellei kissa itse"!

 

*********

Tunnelin rakentamisesta kertovat taulut ovat ilmestyneet teiden varsiin.

Aluehallintovirasto antaa vesilain mukaisen luvan käynnistää tunnelityömaa.

Hämeenlinnan HO pallottelee Allianssi-sopimuksen hyväksymisen kanssa. Onko laillinen vai eikö ole - siinäpä vasta pulma! Laista siihen pitäisi löytyä vastaus ja viimeistään EU-tuomioistuimesta.

 

 

 

 

*********

 

25.10.13 Yle; Tampere ei puhdista tunnelin poistopäästöjä

Tampereen tunnelin päästöpoistoputkiin ei ole tulossa eurooppalaistyylisiä puhdistusjärjestelmiä.

Poistopiiput ovat noin 30 metriä korkeat, ja valtaosa päästöistä kulkee niiden kautta. Näsinkalliolle on myös tulossa yksi ylimääräinen poistoputki, jota ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassa. On katsottu, että tämä riittää.

Mitä muita "miinoja" paljastuukaan hankkeen edetessä?

 

*********

AL 24.10.13. Tampere hakee Euroopan Investointipankilta (EIB) rahoitusta tunnelille.

Ennen valtuuston päätöstä julkisuudessa annettiin ymmärtää, että Tampereen Sähkölaitoksen lainojen järjestelyllä saadaa tunneliin tarvittava rahoitus eikä lainaa tarvitse ottaa.

Hups, mutta mites tuossa nyt noin käy, että lainaa joudutaan kuitenkin ottamaan. Tämähän oli tiedossa alunperinkin. Ketä oikein on höynäytetty ja höynäytetään?

 

*********

Tunneli vaatii "uhrinsa"

AL 15.10.13. Hanna Tainio vetäytyy THL:n johtajakisasta. Hanna Tainio perustelee päätöstään mm. että, "tehtävään edellytetään tohtorin tutkintoa ja käytännön kokemusta suuren organisaation johtamisesta. Katson, ettei minulla ole aikaisempien asiantuntijatehtävieni perusteella riittävää johtamiskokemusta kyseiseen tehtävään". Miksi hän sitten ylipäätään haki virkaa, jos itsekin toteaa, etteivät paukut riitä?

Hän toteaa myös, että julkisuudessa levitetyt huhut pääjohtajapaikan ja Tampereen tunnelihankkeesta tekemäni myönteisen päätöksen välisestä yhteydestä eivät miltään osin pidä paikkaansa.

 

*********

Rikosilmoitus tunnelin tiimoilta

Pirkanmaan päivä 25.9.13. Tunneli poikii tutkintapyyntoja poliisille. Rantaväylän tunnelihankkeesta on jätetty kaksi tutkintapyyntöä Pirkanmaan poliisille. Toinen koskee epäilyä vaaran aiheuttamisesta tunnelityömaan takia ja toinen hankkeen lainmukaisuutta.

 

*********

16.9.2013 Rantaväylän tunnelista päättäminen

Valtuustoaloite Rantaväylä-hankkeesta irtautumiseksi hylättiin äänin 36–31

Tunnelin puolesta äänestäneet

Kok: Harri Airaksinen, Matti Heinivaho, Matti Helin, Anna-Kaisa Ikonen, Harri Jaskari, Aleksi Jäntti, Leena Kostiainen, Jouni Markkanen, Ilkka Sasi, Yrjö Schafeitel, Elina Sirén, Irja Tulonen, Sofia Vikman, Mikko Leppälahti (Riitta Koskisen varavaltuutettuna), Reeta Ahonen (Antti Ivanoffin varavaltuutettuna), Minna Talonen (Matti Höyssän varavaltuutettuna)

Sd: Tarja Jokinen, Johanna Loukaskorpi, Riitta Ollila, Hanna Tainio

Vihr: Hanna Hakko, Satu Hassi, Anna-Kaisa Heinämäki, Maija Kajan, Jaakko Mustakallio, Olli-Poika Parviainen, Irene Roivainen, Kirsikka Siik, Juhana Suoniemi, Oras Tynkkynen.

Kesk: Mikko Alatalo, Timo Hanhilahti, Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen

Rkp: Peter Löfberg

Kd: Leena Rauhala

Tasi: Lasse Oksanen

Tunnelia vastaan äänestäneet

Sd: Atanas Aleksovski, Aila Dündar-Järvinen, Jukka Gustafsson, Ulla Kampman, Anneli Kivistö, Sanna Marin, Jari Niemelä, Jarmo Rantanen, Pekka Salmi, Seppo Salminen, Ilpo Sirniö, Pia Viitanen.

Ps: Tiina Elovaara, Lassi Kaleva, Laila Koskela, Heikki Luoto, Aarne Raevaara, Ilmari Rostila, Seppo Silvennoinen, Pertti Virtanen, Timo Vuohensilta

Vas: Mikko Aaltonen, Ulla-Leena Alppi, Kalle Hyötynen, Varpu Jutila, Anna Kontula, Minna Minkkinen, Sirkkaliisa Virtanen

Kd: Satu Sipilä

Skp: Jari Heinonen

Kok: Erkki Axén

Päätös on tehty ja sen mukaan eletään. Aika näyttää oliko päätös oikea. Työllistävä, veronmaksajan kannalta taloudellisesti kannattava, aktiviteetteja tuova, Tampereen vetovoimaa vahvistava vai jotain muuta.

 

Suomalainen työ ei kelpaa

Samassa yhteydessä äänestettiin PS:n Ilmari Rostilan tekemästä ponnesta: "Valtuusto asettaa ehdottoman edellytyksen, että riippumatta suunnitelmasta rakennuttajan on ohjattava kaikki urakat suomalaisille yrityksille, joiden on käytettävä vain suomalaista työvoimaa. Muussa tapauksessa luvatut elvytysvaikutukset eivät toteudu."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 10 JAA-ääntä ja 56 EI ääntä, yhden valtuutetun äänestäessä tyhjää.

Ei hyvältä näytä. Puhutaan Tampereen suurtyöttömyydestä, mutta kuitenkaan ei olla valmiita tukemaan suomalaista työtä! Valtuustossa vain perussuomalaiset ja SKP:n Jari Heinonen olivat kotimaisen työn kannalla.

Varsinaista kaksinaismoraalia. Asia on tutkimuksen ja julkisuuden arvoinen. Erityisesti, koska muutamat kansanedustajat ja korkein poliittinen johto oli suomalaisten työllistymistä vastaan.

Kerrotaan, että hankintalaki olisi esteenä. Jos laki kieltää kotimaisen työvoiman käytön, sitä on muutettava.

 

Etusivulle