********
Terrori-isku, joka ei tullut yllätyksenä
Turussa tapahtui pe 18.8.2017 Suomen ensimmäinen
väkivallanteko, jossa kuoli kaksi henkilöä ja 8 haavoittui. Tekoa tutkitaan
terroristisessa tarkoituksessa tehdystä kahdesta murhasta ja 8 murhayrityksestä.
Poliisin mukaan epäilty on 18-vuotias,
vuonna 1998 syntynyt mies, jolla on
Marokon
kansalaisuus.
Ylen
mukaan hän on nimeltään Abderrahman Mechkah, mutta
Turun Sanomien mukaan hän on turvapaikkaprosessissa ilmoittanut
nimekseen Abdul Rahman
ja
olevansa palestiinalainen. Tarkkoja tietoja hänen vammoistaan ole kerrottu
julkisuuteen. Hän on niiden kolmen henkilön joukossa, jotka ovat saaneet
Turun
yliopistollisessa keskussairaalassa tehohoitoa. Epäilty tekijä saapui
Suomeen turvapaikanhakijana keväällä 2016, ja
MTV
Uutisten tietojen mukaan hän oli saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen.
Tapaus järkytti Suomen. Some täyttyi ankarista
kommenteista ja hallituksen arvostelusta turvapaikkakysymysten lepsusta hoitamisesta.
Esiin on nostettu kysymys, ovatko pääministeri Sipilä ja muut turvallisuusministerit
toimineet virkavalansa velvoittamalla tavalla.
Tuomitsen tapauksen, enkä näe siinä mitään
lieventäviä seikkoja.
********
Asiaa YLA.n (yhdyskuntalautakunta)
tiimoilta
Olen nyt osallistunut kahteen yla:n kokoukseen
varsinaisena jäsenenä. Alkulämmittelyä tuntuu vielä olevan ja käsittelyssä
on aikaisemmin esille tulleita asioita.
Kyllä soppa sakenee! Vanhan tavara-aseman
siirto, purku, paikalleen jättäminen aiheuttavat vielä paljon parran pärinää.
Nopeusrajoituksen laskeminen 30 -kilometriin
tunnissa tulee keskusteluttamaan. Kategorisesti koko kaupunginosien kattava
rajoitus ei ole järkevä. Liikenneturvallisuuden hoitoon pitää nähdä kokonaisuus,
mitkä siihen vaikuttavat. 30 km/t osoittava liikennemerkki ei ole oikea ratkaisu
joka paikassa.
Kuten olen kertonut, pormestariohjelma
on tahtotila, jota sovelletaan silloin kun se sopii omiin tarkoitusperiin!
Maanantaina 14.8.2017 valtuuston kokous todisti sen, kun käsiteltiin maahanmuuton
kustannusten selvittämistä. Kuitenkin kysymys liittyy kaupungin talouteen,
josta myös on maininta pormestariohjelmassa. Vain pienryhmät (ei kaikki) halusivat
kustannusten selvittämistä äänin 8-58. Hoh hoijaa!
********
Tampereen päättäjät ovat
hyvin koulutettuja ja hyvin ansaitsevia
AL 17.7.2017 selvitti valittujen
kaupunginvaltuutettujen verotettavat ansio- ja pääomatulot vuodelta 2015.
Nykyiset kaupunginvaltuutetut
ansaitsivat vuonna 2015 keskimäärin 57 822 € vuodessa, ts. 4 819 €/kuukausi.
Päättäjät ansaitsevat keskimäärin yli kaksi kertaa sen, mitä tavalliset tamperelaiset.
Tampereen kaupungin kaksi vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan vuonna
2013 tamperelaisten tulonsaajien veronalaiset keskitulot olivat 27 587 euroa
eli 2299 euroa kuussa.
67 valtuutetusta vain 12
ansaitsi vähemmän kuin 27 587 euroa vuodessa.
Mitäpä niitä kirjoittamaan.
Aamulehden juttuun pääsee täältä;
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/aamulehti-selvitti-kansa-valitsi-hyvatuloisia-tampereen-paattajiksi-katso-paljonko-valtuutetut-tienasivat-200260444/
********
Tampereen tärkeimmistä luottamuspaikoista
päätettiin 12.6.2017
Tampereen kaupunginvaltuusto
valitsi yksimielisesti pormestariksi Lauri Lyly (sdp). Apulaispormestarit
valittiin niin ikään yksimielisesti, pl. Johanna Loukaskorven (sdp) paikka.
Siitä äänestettiin. Muuta valitut apo:t ovat Aleksi Jäntti (kok)
ja Anna-Kaisa Heinämäki (vihr).
Samaten valittiin kaupunginhallitus
ja lautakunnat. Itselleni tuli yhdyskuntalautakunnan varsinainen jäsenyys.
En ota muita kunnallisia luottamustoimia. Jatkan kuitenkin Perussuomalaisten
Tampereen valtuustoryhmän sihteerinä.
Täältä näet lisää
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tassa-ovat-tampereen-uusi-kaupunginhallitus-ja-tarkeimmat-lautakunnat-katso-saiko-ehdokkaasi-merkittavan-luottamuspaikan-200202100
Ei mennyt montaa päivää valtuuston
päätöksistä, kun Aamulehti selvitti Tampereen kaupunginhallituksen ja kaupungin
yhtiöiden kaksoisroolit. Puolueilla on eriävät näkemykset siitä, voiko kaupunginhallituksen
jäsen olla yhtiön hallinnossa.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/selvitys-aleksovskilla-eniten-ristikkaisia-tehtavia-tampereella-nain-on-tehty-ennenkin-200233130
Demarit näyttävän kunnostautuvan
tässä. Myös kokoomus ja vihreät ovat olleet "hillotolpalla". Lainsäädäntö
tai lain noudattaminen ja sen valvonta on lepsua, ei voi muuta sanoa.
********
Perussuomalaisten puoluekokous
10.- 11.6.2017 Jyväskylässä
Itse olin paikalla vain la
10.6., jolloin valittiin puolueen puheenjohtaja, varapuheenjohtajat ja puoluesihteeri.
Kokous oli historiallinen. Sillä oli vaikutusta Suomen hallituspolitiikkaan
ja moneen muuhun asiaan.
Puolueen puheenjohtajaksi
valittiin Jussi Halla-aho selvin numeroin. Sampo Terho ei onnistunut
vakuuttamaan kokouksen osanottajia. Lopputulos oli tai ei kuitenkaan ollut
itselleni yllätys.
Se sen sijaan oli suurempi
yllätys, että koko varapuheenjohtajisto vaihtui kokonaisuudessaan ns. nuiviin.
Puhutaan halla-aholaisista. 1. varapuheenjohtajaksi valittiin Laura Luhtasaari
Porista, 2. varapuheenjohtajaksi Teuvo Hakkarainen Saarijärveltä ja
3. varapuheenjohtajaksi Juho Eerola Kotkasta.
Pyhiä seuraa arki. Niin tässäkin
tapauksessa. Puheenjohtaja Halla-ahon mentyä neuvottelemaan pääministeri Juha
Sipilän ja valtiovarainministeri Petteri Orpon kanssa hallitustyön jatkamisesta,
Sipilä ja Orpo torppasivat tämän. Hallituskriisi oli valmis! Kristilliset
ja RKP nuolivat jo huuliaan haalitukseen pääsemisestä. Muu oppositio vaati
uusia vaaleja
Asiat etenivät valtavalla
vauhdilla. Perussuomalaisten Eduskuntaryhmästä erosi 20- kansanedustajaa,
jotka muodostivat uusi vaihtoehto -nimisen ryhmän, joka jatkaa hallitusyhteistyötä
ministeripaikat säilyttäen. Hallituskriisi peruttiin.
Sitten alkoi erottelu. Jotka
eivät hyväksy Halla-ahon johtaman puolueen politiikkaa, erosivat puolueesta
tai eduskuntaryhmästä tai molemmista. Elämme mielenkiintoisia aikoja tänään
16.6.2017. Soinin irtiottoa oli jo valmisteltu etukäteen Halla-ahon valinnan
varalta. Tämä
käy
ilmi lehtijutuista.
********
Pormestariohjelma
allekirjoitettiin
Pormestariohjelman
allekirjoittivat 2.6.2017 kaikki valtuustoryhmät, Aarne Raevaaran yhden
miehen ryhmää lukuun ottamatta. Ohjelma on historiallinen juuri sen kattavuuden
vuoksi. Siinä on tarjolla jokaiselle jotakin tai kellekkään ei mitään, näkökulmasta
riippuen.
Lauri Lylyn neuvottelema pormestariohjelma
kantaa nimeä Inhimillinen ja vetovoimainen
Tampere. Se antaa suuntaviivat tulevalle pormestarikaudelle 2017–2021.
Ohjelmaan kirjattuja asioita mm:
- Toisen asteen opiskelupaikka jokaiselle
peruskoulun käyneelle.
- 10 me / vuosi työllisyyden tukemiseen.
- Tampereesta maan vetovoimaisin opiskelijakaupunki.
- Kaupin kampuksesta johtava sote-osaamiskeskus.
- Selvitys mahdollisuuksista saada Tammerkosken
alue Unesco-kohteeksi ja Tampere Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026.
- Raitiotien jatko Hiedanrantaan–Lentävänniemeen.
- Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisääminen.
- Kaupungin talouden tasapainotus valtuustokauden
loppuun mennessä.
- Robottibussit 2021.
- Kaupunkipyörät osaksi joukkoliikennettä.
- Joukkoliikenteen käytön nosto 25 prosentin
osuuteen kaikesta kulkemisesta.
Työllisyys ja talous on nostettu
voimakkaasti esille. Pormestariohjelman kuherruskuukausi jää kovin lyhytaikaiseksi,
koska jo ma 5.6.2017 kaupunginhallituksessa käsitellään Tampereen 4/2017 talouskatsausta.
Ihan suoraan ja suomeksi sanottuna kusessa, siis nesteessä ollaan ja pahasti.
********
Työllisyyden vahvistaminen
on Tampereella valtuustokauden tärkein tavoite
Pormestariehdokas Lauri Lylyn
esitteli 23.5.2017 pormestariohjelmansa ”Inhimillinen
ja vetovoimainen Tampere”. Tärkeimpinä asioina pormestariohjelmassa
ovat työllisyystilanteen parantaminen, kaupungin elinvoimaisuuden vahvistaminen
ja kaupungin talouden saaminen tasapainoon. Ne antavat pohjan, jolla kasvavan
kaupungin väestölle pystytään järjestämään hyvät palvelut.
Kaikki
valtuustoryhmät olivat mukana pormestariohjelman laadinnassa ja ryhmien
neuvottelijat ovat hyväksyneet sen sisällön yksimielisesti. Lylyn mukaan
ohjelma valmisteltiin hyvässä hengessä ja poikkeuksellisen yksituumaisesti.
Ohjelma on tarkoitus vahvistaa 12.6.2017 valtuuston kokouksessa.
Itse
olin mukana talousosiosta neuvoteltaessa.
–
Laajapohjainen yhteisymmärrys tulevan valtuustokauden keskeisistä painotuksista
on tärkeää, kun toteutamme ohjelman palvelulupauksia, valmistaudumme sote-
ja maakuntauudistuksen hallittuun läpivientiin ja uuden kunnan rooliin
ja tehtäviin, Lyly toteaa.
********
Pirkanmaan
ELY-keskus on trimmannut otettaan
Pirkanmaan ELY-keskus näyttää
ottaneen sille kuuluvan vallan. ELY-keskus otti aikaisemmin jämäkästi kantaa
mm. Eteläpuiston kaavaan. Hämeenlinnan HaO hylkäsi esitetyn
kaavan. Nyt Pirkanmaan ELY-keskus vaatii Tampereen ympäristö- ja rakennusjaoston
tekemän, Teiskon
lentokentän (Tamperelainen 19.5.2017) ympäristölupapäätöksen kumoamista.
Samalla se vaatii kentälle väliaikaista toiminnanharjoittamiskieltoa.
ELY-keskus on tehnyt Vaasan
HaO:n valituksen Teiskon lentokentän ympäristöluvasta. ELY-keskus edustaa
valtiota, ja kuuleman mukaan sen tekemät valitukset ovat hyvin harvinaisia.
Samalla niiden läpimenoprosentti on erittäin korkea.
Pirkanmaan ELY-keskus vaatii
ensisijaisesti, että Teiskon lentokentälle myönnetty ympäristölupapäätös
kumotaan. Toissijaisesti se vaatii, että hakemus palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
Kas, kas, jossain vaiheessa
tuli tunne, että kaupunki asetti ehdot, jotka sitten ELY-keskus vain vahvisti.
Hyvä näin, että tekee myös kaupunkia vastaan olevia päätöksiä.
*********
Pormestari
Anna-Kaisa Ikosen testamentti
Vaalituloksen seurauksena nykyinen pormestari Anna-Kaisa Ikonen
joutuu luopumaan vallastaan. Tämä oli yllätys hänelle itselleen ja kokoomukselle,
mutta ei muille.
Aamulehti kirjoitti 23.4.2017 monen aukeaman artikkelin pormestarin
saavutuksista. Pormestari
Anna-Kaisa Ikonen toivoo, ettei häntä muistettaisi vain joidenkin rakennusten
tai ratikan vuoksi.
Voin lohduttaa, hänet muistetaan visionäärinä, joka ajoi kaupungin
taloudelliseen ahdinkoon. Työttömyys ei laskenut suurista hankkeista huolimatta.
Erityisesti hänet muistetaan tunnelista ja ratikasta. Ne ovat Ikosen pysyviä
monumentteja, jotka muistuttavat kaupunkilaisia pitkään ylioptimistisista
suunnitelmista, niin hyvässä kuin pahassakin.
Päätöksenteosta muistetaan vajavaiset hintatiedot ja -
suunnitelmat, millä isoja hankkeita on tuotu valtuuston päätettäväksi.
* Tunnelihanke, karsittu malli, joka ei ole valmis.
* Kansi ja areena, päätös tehtiin salaisena, sijoittajien piti olla selvillä
viime vuoden puolella, suunnitelmat muuttuneet siitä, mitä valtuusto päätti.
* Ratikka, poikettu valtuuston asettamista rajoista ja työt alkaneet vaikka
valitusprosessit kesken, ts. lainvoimaisuus puuttuu.
Kaikkia näitä kohteita tutkii hallinto-oikeudet mm. valmistelun ja päätöksenteon
oikeellisuuden osalta.
Toivotan Anna-Kaisa Ikoselle menestystä tulevassa elämässä
ja enemmän itsenäistä päätöksentekoa.
Edelleen, Anna-Kaisa Ikonen avautuu menneestä neljästä vuodesta:
"Se tehtiin, mikä näissä oloissa voitiin".
Valitettavasti ei tehty. Katsoa voi vaikka vuosien 2014- 2017 talousarvioon
tehdyistä muutosesityksistä ja äänestyspöytäkirjoista.
RAY:n, nykyisin STEA, kasino on tulossa Tampereelle. Tässäkin
oli mahdollisuus talouden kohentamiseen! Jos kasino olisi sijoitettu välittömästi,
sopimuksen allekirjoituksen jälkeen olemassa oleviin tiloihin (Tornihotelli,
Ilves...), se jauhaisi jo nyt tuloja (ehkä) Tampereelle kuin myös valtiolle.
Nyt jäätiin odottelemaan kansiareenan valmistumista, josko se valmistuisi.
Entä sitten somenäkyvyys? Tamperelainen
Hydraulic Press Channel niittää yuotubessa maailmalla kuuluisuutta, mutta
Tampere ei ole kiinnostunut asiasta, vaikka yhteistyötä on kuulemani mukaan
tarjottu. Että tällaista Tampereella. Valkoisesta talosta ei löytynyt kiinnostusta
kateutta kai.
*********
Koalitioneuvottelut
alkoivat
Tampereen SDP valitsi pormestariehdokkaakseen ja ohjelmaneuvottelujen
vetäjäksi SAK:n ex-puheenjohtajan. Lauri Lylyn. Lyly sai vaalissa kelpo
äänimäärän, että valinta sillä perusteella ja hänen neuvottelutaidoillaan
ja -kokemuksellaan oli odotettavissa.
Neuvottelujen ensimmäinen vaihe oli, että SDP:ltä tuli valtuustoryhmille
"kysymyspatteri", joihin piti vastata 19.4.2017 mennessä. Näihin piti
vastata.
Kaupungin talouden tasapainottaminen. Miten ryhmänne suhtautuu:
a. Tulopohjan vahvistamiseen
b. Menojen hillintään
c. Investointitasoon?
Miten ryhmänne toimisi uusien työpaikkojen luomiseksi ja työttömyyden
alentamiseksi?
Mitkä ovat ryhmänne painopisteet palvelujen kehittämisessä?
Miten eriarvoistumiskehitystä tulisi hillitä ja mm. nuorten
syrjäytymistä sekä köyhyyttä ehkäistä?
Miten ryhmänne suhtautuu kaupungin kasvuun, maankäyttöön, asuntopolitiikkaan
ja liikennepolitiikkaan?
Mitkä ovat ryhmänne omistajapoliittiset tavoitteet kaupungin
omistamien yhtiöiden ja liikelaitosten suhteen?
Miten ryhmänne suhtautuu kaupungin oman toiminnan ja tuotannon
kehittämiseen?
Miten ryhmänne vahvistaisi Tampereen vetovoimaa? Kansainvälistyminen,
liikenneyhteydet, tapahtumat ja investointien houkuttelu?
Miten ryhmänne edistäisi kestävän kehityksen tavoitteita?
Onko ryhmällänne jokin erityiskysymys, jolla on ratkaiseva
merkitys halukkuudellenne tehdä yhteistyötä muiden ryhmien kanssa?
Onko ryhmänne valmis sitoutumaan pormestariohjelmaneuvottelujen
tulokseen, jossa ryhmänne tavoitteet on riittävästi otettu huomioon ja tukemaan
koalition pormestariehdokasta pormestarinvaalissa ja toimimaan yhteisten ohjelmatavoitteiden
toteuttamiseksi tulevalla valtuustokaudella?
Täältä löytyvät kokoomuksen esittämät
kysymykset edellisen vaalin jälkeen.
Ps:n valtuutetut ja varavaltuutetut 2017- 2021.
Valtuutetut; Lassi Kaleva, Tiina Elovaara, Sakari Puisto
ja Heikki Luoto ja varavaltuutetut; Terhi Kiemunki, Pertti Virtanen,
Ilmari Rostila ja Jani Moisio. Sakari Puisto on uusi.
Tiina
Elovaara loikka sinisiin kesäkuussa 2017 PS:n 10.-11-6-2017 puoluekokouksen
jälkeen. Valtuutettu Veikko Vallin siirtyi Tapusta PS:n valtuustoryhmään
lokakuussa 2017.
*********
Kyytiä Tampereelle: Hallinto-oikeus pitää Eteläpuiston
osayleiskaavaa lainvastaisena
Hämeenlinnan HaO ottaa tuoreella päätöksellään kantaa Tampereen
Eteläpuiston kaavoitukseen. Hallinto-oikeus
on kumonnut (AL 13.4.2017) Tampereen keskustan strategisen yleiskaavan hyväksymispäätöksen
Eteläpuiston osalta, koska se katsoo päätöksessään, että Tampereen keskustan
strateginen yleiskaava on Eteläpuiston alueen osalta maankäyttö- ja rakennuslain
sisältövaatimusten vastainen ekologisen kestävyyden, luonnonarvojen vaalimisen
ja virkistyskäyttöön soveltuvien alueiden riittävyyden osalta.
Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi yleiskaavan 18. tammikuuta
2016. Hallinto-oikeus pitää hyväksymispäätöstä lainvastaisena. Tämä on selvä
tulkinta.
Eteläpuiston suunniteltua rakentamista vastustavat tahot saivat
valituksensa läpi. Onneksi olkoon. Päätöksestä voi olla tyytyväinen, koska
suunnitelma sille alueelle oli rakentamisen osalta ylimitoitettu.
*********
Kuntavaalit
on sitten käyty
Äänestyspäivä oli 9.4.2017. Ensimmäinen keväällä toteutettu
äänestys.
Tampereella valta vaihtuu. Sdp nousi suurimmaksi puolueeksi
äänimäärällä mitattuna ja kokoomus menetti pormestariasemansa.
Tampereen paikkojen jakaantuminen 2017 vaalin perusteella.
Muutos% vuoden 2012 äänimääriin verrattuna.
Puolue/ryhmä |
Äänimäärä |
Kannatus % 2017 |
Äänimäärän muutos
2012-2017 |
Valtuutettuja |
Huom. |
SDP |
24818 |
22,1 (-1,4) |
+ 4,6 % |
16 |
|
KOK |
24247 |
21,6 (-3,2) |
- 3,2 % |
15 |
|
VIHR |
22489 |
20,0 (+5,9) |
+ 57,9 % |
14 |
|
VAS |
12142 |
10,8 (+0,6) |
+ 18,0 % |
7 |
|
PS |
6912 |
6,1 (-6,6) |
- 46,5 % |
4 |
|
KESK |
6263 |
5,6 (+0,7) |
+ 26,6 % |
4 |
|
TAPU/TASI |
5588 |
5,0 (+2,4) |
+ 212,9 % |
3 |
|
KD |
4520 |
4,0 (0,1) |
+ 15,5 % |
2 |
|
VaTa |
1833 |
1,6 |
+ 115,4 % |
1 |
Ei 2012 |
PIR |
994 |
0,9 (-0,1) |
+ 1,1 % |
|
|
SKP |
754 |
0,7 (-0,9) |
- 52,9 % |
|
|
RKP |
472 |
0,4 (0,0) |
+ 1,1 % |
1 |
|
FP |
324 |
0,3 |
|
|
Ei 2012 |
LIBE |
303 |
0,3 |
|
|
Ei 2012 |
SE |
292 |
0,3 |
|
|
Ei 2012 |
EOP |
248 |
0,2 |
|
|
Ei 2012 |
Lähde: YLE:n tulospalvelu 2017 ja 2012
Suurimpia voittajia suhteellisesti olivat TAPU ja VaTa. Vatan
osalta laskelmavertailuun otettu mukaan Jari Heinosen 2012 saama äänimäärä.
Oma äänimääräni oli 181. Nousua vuoden 2012 vaalista 22, 13,8
%. Suuri kiitos kaikille minua äänestäneille. Puolueen tippumisesta johtuen
Tampereellakin, jäin 1. varavaran varaksi. Ts. jos, PS:n valtuustoryhmän kokoonpanossa
tapahtuu muutoksia, nousen varavaltuutetuksi. Joka tapauksessa mukana ollaan.
"Harmaana" eminenssinä, valtaa vailla vastuuta, voisko paremmin
olla?
"Tässäkö
Suomen surullisimmat vaalivalvojaiset? Kuva tamperelaisen pubin terassilta
vetää hiljaiseksi"? Aamulehti teki jutun 9.4.2017 tamperelaisten perussuomalaisten
vaali-illasta. Olin paikalla. Kieltämättä riemusta ei kiljahdeltu. Harmitti
ja harmittaa puolueen äänimäärien romahdus niin Tampereella kuin valtakunnallisestikin.
Toisaalta huolestuttaa paikallisesti, mitä voimasuhteiden muutos tuo tulessaan.
Vaalit on käyty, kansalaiset ovat sanoneet mielipiteensä ja sen mukaan mennään.
Onnea ja menestystä valituille.
Vaalista huolimatta, tuokin
vielä! Suomen hallitus on pysynyt pystyssä 13.4.2017 687 päivää.
Sijoitus 18/74. PS:n puheenjohtaja valintaa odotellessa.
*********
Tampere
ensin - sitten maakunta
Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen kirjoitti AL 4.4.2017
pormestarina, ei kuntavaaliehdokkaana kirjoituksen; Tampere yhä tärkeämpi
veturi koko maakunnalle. Tästä on helppo olla samaa mieltä.
Pormestari nostaa esiin soten jälkeen kuntiin jäävät tehtävät,
kuten koulutus- ja sivistyspalvelut, kaavoituksen ja ympäristön, kunnan elinkeinoelämän
ja työllisyyden edistämisen ja Tampereen roolin korostuminen koko maakunnan
veturina.
Tampereen
väestömäärä kasvaa varmasti tulevinakin vuosina. Se edellyttää asuntoja
tulijoille. Pormestari vannoo täydennysrakentamisen nimeen ja siihen, että
rakentaminen tulee tehdä niin, ettei tuhota tärkeitä luonto- ja virkistysalueita.
”Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon”. Tampereella
on nyt rakennusliikkeiden kulta-aikaa, siksi lähes tulkoon kaikki mikä vihertää
keskustassa, on suunniteltu rakennettavaksi joko täyteen tai osittain. Tätä
osoittaa mm. Etelä-puistosuunnitelmat.
Pormestari Ikonen kantaa
myös huolta yritysalueiden kehittämisestä. Hyvä niin. Pormestari sanoo,
että tehdään Tampereen seudusta yhdessä Suomen yritysystävällisin alue.
Yrityksiä tulee palvella nopeasti ja joustavasti. Hyvä pormestari Ikonen,
miksi näin ei ole tehty? Iso määrä yrityksiä on mennyt naapurikuntiin, koska
on saanut Tampereelta huonon vastaanoton.
Pormestari Ikonen kantaa
huolta Tampereen seudusta ja sen työllisyys ja elinkeinopalveluista. Se
on hyvä jos kantaa, se vain on tarpeetonta. Kuntalaki velvoittaa kunnan
huolehtimaan vain oman kunnan asioista, ellei valtion kanssa ole muuta sovittu.
En ole kuullut, että valtion kanssa olisi sovittu siitä, että Tampere huolehtisi
Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan tai Ylöjärven työllisyys ja elinkeinopalveluita.
Jos tällainen sopimus on olemassa, mikään ei varmaankaan estä sen julkistamista.
Tampereelle muuttaa myös
runsaasti pienituloisia, joilta saatava verokertymä jää pieneksi. Toisaalta
maksukykyisiä veronmaksajia muuttaa lähikuntiin, niin tässä on pitkässä
juoksussa ongelma. Myöskin asukastyytyväisyysmittauksissa, vaikka Tampere
on vielä isojen kaupunkien kärjessä, asukkaiden tyytyväisyys näyttää alenevaa
suuntaa.
Tuleva valtuusto on isojen
haasteiden edessä.
https://www.facebook.com/Ossi-Ahon-vaalisivu-2017-1873236526256685/
*********
Laillinen esivalta
Onko laillinen esivalta vain
lakiin kirjattu instituutio? Tällaisia ajatuksia heräsi, kun kuunteli ja katseli
4.4.2017, miten ministeri-
ja kansanedustajatasollakin kehotettiin nousemaan laillista esivaltaa
vastaan. Sitten nuppi punaisena pyydellään anteeksi. Ko. maahan tulijoiden
lailliset pakkopalautukset Afganistaniin. Tapauksen tiimoilta järjestettiin
mielenosoituksia, joista joku meni mellakoinnin puolelle.
Humaani saa ja pitää olla,
mutta lain ottaminen omiin käsiin ei ole hyväksyttävää, eikä siitä hyvää seuraa.
Itse kannatan tiukkaa, lakiin
perustuvaa maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkaa. Jos pakolais-, maahanmuutto-,
siirtolais- tai muulla statuksella tulleen maassaolon edellytykset on tutkittu
ja oikeus on antanut siitä laillisen päätöksen, niin sitä pitää noudattaa.
Varsin yksinkertaista.
*********
Poissaolot
ja "poissaolot"
Viime
vuoden lopulla nousi keskiöön Pertti ”Veltto” Virtasen (ps.)
poistumiset valtuuston kokouksesta. Aamulehti (AL 5.4.2017) on käynyt läpi kaupunginvaltuuston kokousten pöytäkirjat vuosilta 2016 ja
2017 ja laski valtuutettujen poissaolot. Tarkastelujakson aikana oli 16 kokousta.
Aamulehti uutisoi
viime syksynä Virtasen poissaoloista ja perusteista.
Virtanen ei ole ollut ainoa kaupunginvaltuutettu, jolla on usein tapana poistua
valtuuston kokouksista kesken kaiken. Poissaoloihin on yleensä pätevät
syyt, en lähde niitä tässä ruotimaan.
Ei
pitkään kestänyt em. päätös. Kaupunginvaltuusto purki vuoden viimeisessä kokouksessaan
18.2012.2017
Lex Virtanen -päätöksen. Ohjeistuksessa oli tulkintavaikeuksia. Osasta
kokouksista saattoi jopa jäädä ilman minkäänlaista korvausta.
*********
Aamulehti julkaisi oheisen kirjoitukseni
3.4.2017

*********
Pormestariohjelma
ja todellisuus
Aamulehti lupasi julkaista ehdokkaan mielipidekirjoituksen
lehden mielipidesivulla. Lähetin seuraavan teksti 23.3.2017.
Viime päivien
kiihkeä keskustelu on koskenut Tampereen taloudenpitoa. Valtakoalition mielestä
taloutta on hoidettu hyvin, toiset ovat toista mieltä. Viime vuoden tilinpäätös
ennustaa 21,3 milj. euron alijäämää. Kysymyksessä on 6. alijäämäinen vuosi
peräkkäin. Kylillä kuuluu ihmettelyä, mihin Tampere on menossa.
Tässä vaiheessa
on katsottava vuonna 2013 vahvistettua pormestariohjelmaa. Siinä todettiin,
että Tampereen tilinpäätös on jo vuodesta 2012 lähtien ollut alijäämäinen.
Edelleen että, ohjelmaan sitoutuneilla ryhmillä on realistinen näkemys taloustilanteesta,
ja ryhmät pyrkivät tasapainottamaan kaupungin taloutta niin, että kuntalaisille
voidaan jatkossakin turvata riittävät ja laadukkaat palvelut sekä kaupungin
menojen kasvu mitoitetaan tulojen kasvun mahdollistamalle tasolle ja menojen
kasvua hillitään korjaamalla säännöllisiä menoylityksiä aiheuttavat rakenteet
kestävämmälle pohjalle ja kaupungin menojen kasvu pitää mitoittaa tulojen
kasvun mahdollistamalle tasolle.
Valtuusto vahvisti
13.8.2013 kaupunkistrategian, jossa Tampereen talouden oikaisemisen tavoitteiksi
vuosille 2014 - 2017 asetettiin, että tilikausien 2015 - 2017 tulos on positiivinen
ja että tulorahoitus on riittävä.
Miten on käynyt?
Valtuustokaudella menot ovat olleet suuremmat kuin tulot. Miksi näin? Mm.
vuoden 2017 talousarvioon on otettu enemmän tavoitteita, kuin mitä kaupunkistrategiassa
aikoinaan on päätetty. Strategiassa ei ole mainintaa kansi- ja areenahankkeesta,
maauimalasta eikä myöskään Tampere3 -hankkeesta.
Pormestariohjelman
silmiinpistävänä piirteenä on, että investoinneista ei ole mitään mainintaa
kokonaiskustannuksista, vaan ohimennen on mainittu, laaditaan kustannusarvio.
Ts. ei asetettu kustannusrajoja ja se näkyy.
Pormestariohjelman
lopussa todetaan; ”..ohjelma antaa suuntaviivat valtuustokauden painotuksille,
joita toteutetaan talouden sallimissa rajoissa. Ohjelman tavoitteet konkretisoidaan
mitattavissa olevaan muotoon kaupunkistrategiassa, jonka toteutumista seurataan
vuosittain. Ohjelman toteutuksessa otetaan huomioon talouden reunaehdot, muuttuvat
tarpeet ja matkan varrella syntyvät uudet ajatukset. Mikäli olosuhteet muuttuvat
merkittävästi, valtuustokauden puolivälissä arvioidaan, onko pormestariohjelmaan
tarpeen tehdä muutoksia”.
Vastuulliseen
taloudenpitoon kuuluvana, olisi ollut järkevää tehdä ohjelman puolenvälin
tarkastelua.
Ossi Aho
Kuntavaaliehdokas, PS
Tampere
------------------
Tampereen
valtapuolueet epäonnistuivat – Tärkein tavoite ei toteutunut
Toimittaja
Tatu Airo näyttää ottaneen aiheesta kopin, koska kirjoitti AL 28.3.2017 nettiversiossaan.
"Tampereen
valtapuolueet epäonnistuivat – Tärkein tavoite ei toteutunut. Myös
uusi valtuusto saa käsiinsä pulman, jonka kokoomus, rkp, sdp, vihreät ja vasemmistoliitto
sitoutuivat ratkaisemaan jo vuonna 2013."
Selvittelin
päätoimittajan ja vastuullisen päätoimittajan kautta, että onko toimittaja
Tatu Airo ominut minun lähettämän aiheen. Tuli tiukka kiistäminen. Sanoi,
että harmillinen yhteensattuma, niin minustakin. Mutta olkoon, kirjoitan uuden
jutun kaupunkistrategiasta.
*********
Tampereen
asukastyytyväisyydessä laskua
Vaalityö
on kiivaimmillaan. Jokainen puolue kehuu omia saavutuksiaan. Tampereella valtakoalitio
on hehkuttanut Tampereen vetovoimaisuudella.
Epsi
Finland oy julkaisi 27.3.2017
Kuntarating 2016, kuntien asukastyytyväisyyskyselyn. Sen mukaan
Pirkkalassa ja Kauniaisissa ovat tyytyväisimmät
asukkaat. Pirkkala ja Kauniainen ovat vuoden 2016 huiput. Vuonna 2015 huikean
nousun tehnyt voittajakunta Lempäälä jäi niistä jälkeen, mutta Lempäälänkin
tulos oli edelleen hyvä eli yli 75 pistettä. Parhaiden kuntien saamat arviot
ovat erinomaisia. Keskiarvo on peräti 69,4 jonka yläpuolelle ylsi lähes puolet
reitatuista 75 kunnasta.
Eniten
parannusta edelliseen vuoteen saavutti Tampereen naapurikunta Ylöjärvi (70,3),
joka on onnistunut parantamaan asukastyytyväisyyttään jopa 9,2 pistettä ja
on nyt sijalla 33.
Ratingista
näkee, miten Tampereen päättäjät, valtakoalitio on onnistunut asioiden hoidossa.
20 suurimman kaupungin sijoituksissa Tampere on laskenut vuodesta 2015 1,4
indeksipisteissä.
Jos
mietitään tekijöitä, jotka vaikuttavat asukastyytyväisyyteen ja sen laskuun,
niitä on monia. Syy voi olla asioiden valmistelu- ja päätöskulttuuri, ylisuuret
investoinnit heijastusvaikutuksineen palveluihin ja Tampereen huono taloudellinen
tila ja pelko edessä olevista verojen ja maksujen korotuksista.
Äänestäjät
ovat kuninkaantekijöitä, 9.4.2017 valitaan uudet kuntapäättäjät. Toivotaan,
että mahdollisimman moni käyttää tätä oikeuttaa, joka ei ole joka paikassa
maapallolla mahdollista.
*********
-
Tampereen
kaupunginhallituksen kokous 20.3.2017
Esityslista
oli pitkä. Otan tähän muutamia kohtia, jotka saattavat herättää kiinnostusta.
Tässä vaiheessa otsikkotasolla. Avaan myöhemmin näitä enemmän.
Kaupunginvaltuuston
kokous 201.3.2017
Listalla
oli tilinpäätösennuste viime vuodelta. Puhetta kesti 3,5 tuntia. Valtakoalitiolaiset
puolustautuivat naama punaisena, kun opposition edustajat ryöpyttivät heitä
huonoista päätöksistä. Alijäämää viimevuodelta on tulossa 21,3 milj. euroa.
Jo 6. alijäämäinen vuosi peräkkäin. Valtakoalitiolaisten mukaan hyvin menee,
mutta menköön, Ei koske köyhää.
Pormestarikin
ilakoi, että väestön kasvu kaupunkiin on tällä vaalikaudella ollut n. 10000
henkilöä. Ei kuitenkaan kertonut muuttajien rakennetta. Muuttajat ovat pääasiassa
työttömiä, pienituloisia ja opiskelijoita ja samaan aikaan maksukykyiset veronmaksajat
siirtyvät naapurikuntiin.
Sääliksi
käy osittain rivivirkamiehiä, jotka joutuvat toimeenpanemaan valtuuston tekemiä
hölmöjä päätöksiä.
Vajaan
kolmen viikon päästä tiedetään, haluavatko kuntalaiset muutosta. 9.4.2017
on vaalipäivä.
*********
Tampere
syö enemmän kuin tienaa
Konsernijohtaja
Juha Yli-Rajala valittaa AL:n pääkirjoituksessa
Tampereen
talouden ankeasta tilanteesta ja siitä, että taloutta on vaikea oikaista
ilman menojen hillintää. Tässä olemme Yli-Rajalan kanssa samaa mieltä, että
menot ylittävät tulot. Muuten rohkenen olla hänen kanssaan hieman erimieltä.
Yli-Rajala puhuu vain käyttötalouden menoista, unohtaen tarkoituksella #kantokykyyn
nähden ylisuuret investoinnit.
Vuoden 2016
tilinpäätösennusteen tuloslaskelmassa kerrotaan, että toimintamenot olivat
1,607 miljardia euroa. Toimintakuluihin kuuluvat käyttömenot, investoinnit,
palkat...
Muutokset
käyttömenoissa, investoinneissa ja palkoissa heijastuvat toimintakuluissa.
Koska rahamäärä on rajallinen, niin mitä enemmän käytetään investointeihin,
se on poissa käyttömenoista, mm. palveluista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ei ole olemassa
kahden "rahapussin" taloudenpitoa, vaikka Yli-Rajalakin yrittää
sitä kuntalaisille tyrkyttää. Ei onnistu enää.
Kuntavaalit näkyy.
Eräät valtuutetuista lupaavat ilmaisia palveluja, mm. maksuttoman lasten
päivähoidon.
Ilmaisia
palveluita ei ole, on vastuutonta luvata sellaisia. Tiedossa on vain itkua
ja hammasten kiristystä kuntalaisille.
Millainen on Ihannevaltuutettu?
Kuntaliiton Polemiikki
8.3.2017 julkaisi tutkimuksen, että
Ihannevaltuutetun
pitää ymmärtää kokonaisuuksia. Sellainen on ainakin itsenäinen ja koko
kunnan etua ajava, vastasivat kansalaiset puoluekannatuksesta riippumatta
tuoreessa KAKSin gallupissa.
Tunnustan, tähän on
pyritty, kokonaisuuksien ymmärtämiseen. Olen Tampereen kaupunginvaltuuston
varsinaisista ja varavaltuutetuista niitä harvoja, jotka kantavat huolta
kaupungin taloudesta. Talous kuntoon -teema oli minulla jo agendalla 2012
vaalissa. Tämä on yksi syy, miksi olen ehdokkaana.
Jatkan samalla linjalla.
Kunnossa oleva kaupungin talous mahdollistaa hyvinvoinnin jakamista tasapuolisesti
kaikille. Tällä valtuustokaudella hyvinvointi näyttää kertyvän pääasiassa
suurinvestointien kautta rakennusliikkeille ja näiden sidosryhmille. Pormestariohjelman
ja kaupunkistrategian mukaan kaupungin talous piti laittaa kuntoon tällä
vaalikaudella. Kävi päinvastoin, valitettavasti.
Olen
pitänyt www.ossiaho.fi/talous.htm sivua,
johon olen kirjoittanut taloudenpitoon liittyviä tapahtumia. Talousarviokokoukset
ovat olleet tragikoomisia, kun valtakoalitiolaiset ovat äänestäneet jopa
omia esityksiään vastaan torjuessaan perussuomalaisten muutosesityksiä.
*********
Tampereen kaupunginvaltuuston kokous 20.2.2017
-
Lista oli pitkä. Nostan tähän eniten
keskustelua aiheuttaneet aiheet. Valtuusto käsitteli mm. näitä asioita;
-
Muutosten
tekeminen vuoden 2017 talousarvioon. Talousarviomuutosesityksestä
on luettavissa, että toimintakate heikkenee, valtion osuudet pienenevät
ja investointimenot kasvavat. Vuoden 2017 alijäämä kasvaa 16,493 milj. eurosta
20,293 milj. euroon. Investointimenot kasvavat 221,466 milj. eurosta 248,771
milj. euroon. Investointien rahavirta kasvaa 182,959 milj. eurosta 210,264
milj. euroon.
-
Talousarvion
laatiminen sitä mukaa kun vuosi etenee, ei ole lain hengen mukaista.
Tuo uudelleen budjetointi on mielenkiintoista. Varsinaisen talousarvion
käsittelyssä olisi mahdollista esittää samat menot, jotka tuodaan sitten
muutaman kuukauden päästä lisätalousarviona päätettäväksi.
Hallinto-oikeudella
on pähkäilemistä, kun liitän lisätalousarviopäätöksen liitteineen sen pyytämään
vastaselitykseen.
-
Luottamushenkilöiden
palkkiot ja korvaukset -liitteen hyväksyminen hallintosääntöön.
Tästä syntyi
varsinainen farssi. Valtuutetut eivät muistaneet, että palkkioita korotettiin
edellisen kerran vuonna 2012. Kaupunginhallitus/palkkionnostotoimikuntakin
esitti, että palkkiot olisi korotettu viimeksi vuonna 2008. Kokouksessa
tehtiin useita muutosesityksiä. Palkkioiden korotus hyväksyttiin muutettuna
äänin 52-15. Olisin vastustanut, jos olisin ollut paikalla!
-
Pormestarin
ja apulaispormestarien palkka tulevalla valtuustokaudella. Kaupunginhallitus/Toimikunta
esitti apulaispormestareille n. 30 % korotusta. Tämä aiheutti keskustelutulvan
salissa. Kokouksessa tehtiin useita muutosesityksiä ja korotusesityksen
hylkäämisen. Kaupunginhallituksen esitys korotuksista hyväksyttiin äänin
40-26. Olisin vastustanut, jos olisin ollut paikalla!
-
Tulevaisuuden
kaupunkiseutu -strategian hyväksyminen. Strategia hyväksyttiin yksimielisesti.
-
Tampereen
pakolaiskiintiön tilapäinen korottaminen. Pakolaiskiintiö on aihe, joka
nostattaa tunteita. Kysymyksessä on pakolaiskiintiön tilapäinen korottaminen
50 henkilöllä. Kaupunki saa tästä kertakorvauksena 100 000 euroa muiden
korvausten lisäksi. valtio on sitoutunut maksamaan "kaikki" kulut
kolmen vuoden ajalta. Sen jälkeen ne siirtyvät kaupungin maksettavaksi.
-
Kokouksessa tehtiin hylkäysesitys, joka
kaatui äänin 50-7, tyhjää äänestäneitä oli 10. Tyhjää äänestäneet eivät
halunneet leimautumisen pelossa näyttää kantaansa. Itse olisin äänestänyt
hylkäämisen puolesta.
-
Asemakaava
nro 8604 Hallila, Hervanta, Korkinmäki, Lukonmäki, Muotiala, Turtola, Uusi
asemakaava ja asemakaavan muutos. Tämä kaavamuutos liittyy ratikkareitin
linjaukseen. Puhetta riitti. Matkassa olivat liito-oravat ym. tekijät. Kokouksessa
esitettiin hylkäystä ja toivomusponsi. Hylkääminen kaatui äänin 48-17 ja
toivomusponsi kaatui äänin 21-44.
-
Tampere on vastannut Hämeenlinnan HaO:lle
13.2.2017 tekemääni vuoden 2017 talousarviota koskevaan valituksen. Näet lisää
täältä www.ossiaho.fi/talous.htm#lisäta2017.
*********
Näköalojen
kaupunki syntyy yhteistyöllä
Pormestari Anna-Kaisa Ikonen kirjoitti 5.2.2017 AL:n Näkökulmaan
kirjoituksen "Näköalojen kaupunki syntyy yhteistyöllä. Kyse
on koko kaupungin toimintatavan muutoksesta. Tällä valtuustokaudella on tehty
päätöksiä, jotka vaikuttavat pitkälle Tampereen tulevaisuuteen." Kirjoitus
oli kovaa hehkutusta, toisin vain yhdestä näkökulmasta tarkasteltuna. Siihen
oli reagoitava.
Kirjoitin lyhyen vastauksen AL:n pormestarin kirjoituksesta,
joka julkaistiin AL 15.2.2017.
Vastauksena pormestari Anna-Kaisa Ikosen AL:n Näkökulmakirjoitukseen
5.2.2017 haluan sanoa seuraavaa;
Olen samaa mieltä pormestarin kanssa siitä, että tällä valtuustokaudella
tehdyt päätökset vaikuttavat pitkälle Tampereen tulevaisuuteen, niin hyvässä
kuin pahassa.
Pormestarin mukaan isot asiat ovat edenneet hyvin, koska
yhteistoiminta puolueiden kesken on toiminut hyvin. Tosiasiassa kaupunkia
on kehitetty valtakoalition voimin. Ns. oppositiopuolueet ovat olleet sivussa
suunnitelmien valmistelusta. On saatu lausua, on luvattu kuunnella mutta
ei ”kuultu”. Pienryhmien mielipiteet ovat olleet tuuleen huutelua.
Pormestari hehkuttaa sillä, että valtiolta on saatu isoihin
investointeihin rahoitusta ennätysmäärät. Kyllä, ratikkaankin valtio lupasi
71 milj. euroa, ja Tampere (ratikkayhtiö) velkaantuu yli 310 milj. euroa.
Samoin kävi tunnelin osalta. Pormestarilta jäi mainitsematta, että tunneli
on torso. Täyteen toimintakuntoon saattaminen vaatii vielä n. 30 milj. euroa.
Kansi ja Areena -hanke on KHO:n tutkittavana. Suunnitelmat ovat muuttuneet
päätöksen jälkeen.
Tampere on velkaantunut raskaasti. Siihen osaltaan vaikuttaa
valtion osuuksien leikkaukset, mutta yksi tekijä on #kantokykyyn nähden
liian suuret investoinnit. Ei ole olemassa kahta rahapussia.
Kh esittää 6.2.2017 lisätalousarviota, jolla saadaan tämän
vuoden tulosennuste plussalle. Lain mukaan talousarviomuutokset eivät ole
mahdollisia. Tämäkin asia on Hämeenlinnan HaO:n tutkittavana.
Ossi Aho
PS:n Tampereen valtuustoryhmän vpj
--------------
Tampereen rahoitusjohtaja Jukka Männikkö vastasi 20.2.2017
kirjoitukseeni jopa sapekkaasti, että "
Valtuusto voi muuttaa talousarviota." Olen edelleenkin toista
mieltä, ja kirjoitin 22.2.2017 Männikölle vastauksen Aamulehteen.
Voiko valtuusto muuttaa talousarviota?
Vastaukseni rahoitusjohtaja Jukka Männikön mielipidekirjoitukseen
20.2.2017 ”Valtuusto voi muuttaa talousarviota”. Männikkö kirjoittaa,
että minä väitän virheellisesti, että lain mukaan talousarviomuutokset eivät
olisi mahdollisia. Männikkö vetoaa Harjulan ja Prättälän teokseen ”Kuntalaki
- tausta ja tulkinnat”. Totean, että olemme lukeneet samaa kirjaa.
Minä, mitä lakiin on kirjoitettu, Männikkö miten lakia on tulkittu.
Männikkö viittaa kuntalain (2015) § 110.5 kohtaan, että kunnan
toiminnassa ja taloudessa on noudatettava talousarviota. Edelleen, että
kaupungin talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää valtuusto. Tämä mahdollisuus
muutoksiin oli vuoden 1995 kuntalain 65.5 pykälässä, mutta ei enää kuntalain
2015 § 110, joka tuli 1.5.2015 voimaan. Onko väitteeni virheellinen, se
on tulkintakysymys? Ymmärrän rahoitusjohtaja Männikön huolen. Tilanne, jossa
lisätalousarviot eivät ole mahdollisia, asettaa talousarvion valmistelijat
hankalaan tilanteeseen, koska alibudjetointi ei ole sallittua.
Olen vanhan koulukunnan kasvatteja. Lähden siitä, että kaikessa
viranomaistoiminnassa on noudatettava lakia. Jos jokin asia on kirjattu
lakiin, sitä on noudatettava. Tästä minulla ja rahoitusjohtaja Männiköllä
on tulkintaerimielisyys. Tämän vuoksi olenkin jättänyt asian Hämeenlinnan
hallinto-oikeuden tutkittavaksi. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko tästä tapaus,
johon pitää hakea päätös Korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Ossi Aho
PS:n Tampereen valtuustoryhmän vpj.
Tampere
*********
Tampereen
sijoitus laskee!
Elinkeinoelämän keskusliiton listauksen mukaan
Tampereen
seudun kiinnostavuus yritysten kesken on laskussa. Tampere on vasta
sijalla
seitsemän.
Yrityksille parhaat kunnat ja seudut ovat Seinäjoen, Turun
ja Hämeenlinnan seudut ovat Suomen parhaat alueet yrityksille. Ennen Tamperetta
ovat myös Helsinki, Rauma ja Vaasa. Miten tässä näin on päässyt käymään?
Tampereen kaupunki julkisti pormestari Anna-Kaisa Ikosen ja
elinkeinojohtaja Teppo Rantasen suulla 8.2.2017 uuden
Smart
Tampere -kehitysohjelman, jonka tavoitteena on rakentaa Tampereesta kansainvälisesti
tunnettu ja vetovoimainen kestävän kehityksen älykaupunki. Viisi vuotta kestävässä
ohjelmassa kaupunki kehittää yhteistyössä yritysten, asukkaiden ja muiden
keskeisten toimijoiden kanssa palveluita ja infraa digitalisaatiota hyödyntäen.
Aikaisempiin, vastaaviin kehityshankkeisiin viitaten, mitä
jäi käteen eTampere tai Luova Tampere -hankkeesta, onko näistä paljon lapsille
kertomista? Mistä on löydettävissä po. hankkeiden loppuraportit?
Olisin odottanut jotain kunniahimoisempaa kuin älykkäät katuvalot.
Katuvalot, jotka voidaan hoitaa ajastimilla ja hämäräkytkimillä. Kotiin vietävät
laitteet on jo olemassa, joten se periaatteessa ei tarvitse kuin jakelun.
Ei kovin innovatiivista.
Hyvä kuitenkin, että jotain yritetään.
*********
Kaupunginvaltuusto
teki lain kanssa ristiriidassa olevan päätöksen
Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.1.2017 uuden hallintosäännön.
Harvoin valtuustossa annetaan selvitystä mielipidekirjoituksen johdosta. Mainittiin
oikein nimellä. Näin tapahtui, kun Tampereen kaupunginvaltuusto käsitteli
hallintosääntöä, niin kaupungin lakimies tuli ampumaan minun esittämäni asiat
alas. Valtuutetuille selitykset kelpasivat, eivät minulle.
Hän vetosi siihen, siihen ettei talousarviomuutos sido valtuustoa
itseään. Hallintosäännössä oleva teksti on otettu suoraan Heikki Harjulan
ja Kari Prättälän kirjoittamasta Kuntalaki - tausta
ja tulkinnat kirjasta.
Tulikin
juridinen ongelma. Lähtökohtana on, että viranomaistoiminnassa pitää noudattaa
lakia. Talousarviota koskeva kohta on poistettu 2015 kuntalaista, eikä jätä
tulkinnan varaa.
Hyväksyessään hallintosäännön, kaupunginvaltuusto
teki lainvastaisen päätöksen. Kuinka moni valtuutettu oli verrannut hallintosääntöä
lain määräyksiin, ei juuri kukaan.
Kyllä juristi oli hyvin valmistautunut vastaukseen
muissakin kohdin, vaikkakaan ei esittänyt mihin lainkohtiin esittämänsä
asiakirjat perustuivat. Näitä oli mm. tutkintapyynnön tekeminen, tarkastustoimen
jääviys.
Näyttää siltä, että tätä koskeva päätös pitää
käyttää hallinto-oikeudessa ja tarvittaessa Korkeimmassa hallinto-oikeudessa,
että saadaan oikea tulkinta ja hallintosääntö lain mukaiseksi?
Valtuusto hyväksyi tiukalla äänestyspäätöksillä,
34-33, kaupunginhallituksen lautakuntien ja jaostojen jäsenten lukumäärän
kasvattamisen. Valtakoalitio hajosi kokoomus ja demarit olivat nykyisten
jäsenmäärien kannalla, mutta vasemmisto ja vihreät liittyivät opposition
rintamaan. Näin tuli kuitattua Hämeenkadun
itäpään avaaminen.
Hallintosäännöstä tehtiin palautusesitys uuteen
valmisteluun, koska siihen esitettiin runsaasti muutoksia, mutta esitys
hävisi äänestyksessä äänin 58-9.
Tulee mieleen,
että onko kaupunki ottanut käyttöön uuden tavan toimia. Kh joutui ottamaan
23.1.2017 ratikkakaavan Hervannan valtaväylän varrella uuteen käsittelyyn, koska
Selma-kokousjärjestelmä liittelee siihen vanhentuneita liitteitä?! Tämän johdosta
jouduttiin poistamaan po. kaavan käsittely.
*********
Aamulehti 16.1.2017 julkaisi
oheisen kirjoitukseni lähes sellaisenaan. Viimeisestä kappaleesta oli
vähän "niistänyt". Lähetin saman kirjoituksen Helsingin Sanomiin
hieman pidempänä. Kirjoitus perustuu Tampereen kaupunginhallituksen 9.1.2017
tekemään päätökseen Tampereen hallintosäännöksi. Kaupunginvaltuusto käsittelee
sitä 23.1.2012017.
Rikkovatko kuntien hallintosäännöt
lakia?
Kuntalain (2015) 90 § mukaan,
kuntien on laadittava hallintosääntö. Hallintosäännössä pitää antaa määräykset
ainakin niistä asioista, jotka laissa luetellaan. Säännössä voidaan
antaa myös muita kuin laissa mainittuja määräyksiä. Hallintosäännön määräysten
sisältö on valtuuston harkinnassa, mutta sääntö ei saa olla lainvastainen.
Tampereen, käsittelyssä olevassa
hallintosäännössä on kohtia, joihin olisi pitänyt paneutua tarkemmin. Näitä
ovat mm. toimielinten koot, toimivallan delegoinnit viranhaltijoille, otto-oikeus,
tarkastustoiminta ja sisäinen tarkastus, raportoinnit. Hallintosäännössä ei
ole toimintaohjetta, että missä tilanteessa kuuluu tehdä tutkintapyyntöä rikos-
tai muissa epäilyttävissä tapauksissa. Sääntöön ei ole kirjattu myöskään virantoimituksesta
pidättämisen perusteita.
Tampereen hallintosäännön mukaan
talousarvioon tehtävät muutokset ovat mahdollisia. Talousarviomuutosta käsittelevä
kohta on lainvastainen. Vuoden 1995 kuntalain mukaan ta-muutokset olivat mahdollisia,
mutta eivät enää vuoden 2015 lain mukaan. Kuntalain esivalmistelu, he 268/2014,
ei pidä sisällään talousarviomuutosta tai lisätalousarviota. Onko Kuntaliitolle
sattunut lapsus, kun hallintosääntömalli ohjeistaa vielä tekemään talousarviomuutoksia?
On kestämätön tilanne, jos sisäisen
tarkastuksen tarkastustoimikunta, jonka muodostavat kaupunginhallituksen puheenjohtajisto
(puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat), ohjeistaa tarkastustointa. Tarkastustoimikunnan
jäsenet itse päätösten teossa mukana olevina eivät ole oikea taho määrittelemään
hallinnon tarkastuskohteita. Jääviys on jäänyt huomioimatta.
Hallintosäännössä mainitaan
oikeudesta vapautuksen myöntämiseen korvausvelvollisuudesta virka- tai työtehtävissä
aiheutetussa vahingossa, ellei vahinkoa ole aiheutettu tahallaan tai törkeällä
tuottamuksella.
Teon tahallisuus tai tuottamuksellisuus
ratkaistaan tuomioistuinkäsittelyssä. Tämä edellyttää esitutkintaa. Vaikka
laki eikä Kuntaliiton ohje velvoita suoranaisesti ottamaan tällaista kirjausta
hallintosääntöön, nämä eivät myöskään sitä estä.
Huolestuttavaa on, kun tutkintapyynnön
tekemättömyyteen kytketään asiakirjojen perusteeton salaiseksi julistaminen,
”järjestelmä” on luonut käytännön, joka antaa mahdollisuudet väärinkäytöksille
ja kyseenalaisille käytännöille, korruptiolle sekä suojelee niiden ilmitulolta?
Ossi Aho
Tampereen Perussuomalaisten valtuustoryhmän varapj.
Tampere
-----------
Tästä on kysymys;
Huomaatko,
mikä ero on luettavissa 5 momentin teksteistä? 2015 laissa
EI
OLE mainintaa talousarviomuutoksista!
Kuntalaki
2015, 110 §
Talousarvio ja -suunnitelma
-------
5 mom. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
------------------------------------------------------
Kuntalaki 1995, 65 § (29.6.2006/578)
Talousarvio ja -suunnitelma
-------
5. mom. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Siihen
tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
2016
Luottamuselinten
toimikausien jatkaminen
Kuntalain muutoksesta johtuva valtuuston toimikauden muutos
astuu voimaan 1.6.2017. Samaten kaikkien muiden luottamuselinten toimikausi
vaihtuu silloin.
Tampereen kaupunginhallitus teki joulun 2016 alla nipun päätöksiä,
jolla luottamuselinten toimikausia pidennettiin, todettiin luottamushenkilöt
jotka luopuivat paikastaan 31.2012.2016. Laki antoi tähän mahdollisuuden.
Samalla päätettiin kevään 2017 vaalin äänestyspaikoista.
Joulukiireisiin saatiin upotettua myös kaupunginhallituksen
kokouksessa 19.2012.2016 monia tärkeitä asioita;
§ 186 Tampereen kaupungin omistamien
voimalaitosten, sähköasemien ja pumppaamoiden rakennusteknisten osien myyminen